JAG - jämlikhet, assistans, gemenskap

Inbjudan till pressträff kl 15.30 i EU-parlamentet

Pressmeddelande   •   Aug 31, 2007 11:16 CEST

Inbjudan till pressträff kl 15.30 i EU-parlamentet, Strasbourg, sal LOW C-1.1.

I samband med Strasbourg Freedom Drive kommer de svenska marschdeltagarna – som består av tio medlemmar i Föreningen JAG och deras personliga assistenter – att träffa de svenska EU-parlamentarikerna den 4/9 kl 14.00. Följande parlamentsledamöter har anmält att de kommer att delta:

Maria Carlshamre

Carl Schlyter

Charlotte Cederschiöld

Jens Holm

Eva-Britt Svensson

Gunnar Hökmark

Christofer Fjellner

Olle Schmidt

Nils Lundgren

Jan Andersson står som värd för mötet och kommer att inleda. Här är några av de ämnen som vi kommer att ta upp:

– Fortfarande bor över 160 000 personer under ofria och ovärdiga former på stora institutioner runt om i Europa. Dessa institutioner måste avvecklas! Ofta nämns Östeuropa i dessa sammanhang men samma strukturer finns även i Västeuropa med enorma institutioner, ibland tusentals boende, som lever hela sitt liv innanför murarna.

– Samtliga medlemsländer i EU bör erbjuda personlig assistans till de medborgare som har störst funktionsnedsättningar. Här har Sverige en självklar roll att leda och påskynda utvecklingsarbetet eftersom Sverige är det enda land i Europa som har rättighetslagstiftning på området. Föreningen JAG har över tio års erfarenhet av att anordna personlig assistans för personer med omfattande funktionsnedsättningar och nedsatt autonomi, vi har även dokumenterat våra erfarenheter och den positiva effekten, bland annat genom två rapporter som finns översatta till engelska.

– Allt stöd till personer med funktionsnedsättningar måste utgå från den enskildes önskemål.

Strasbourg Freedom Drive är en manifestation för rättigheter för personer med funktionsnedsättningar i Europa som anordnas av ENIL i Strasbourg den 4-6/9.

Kerstin Sellin

Föreningen JAG – Jämlikhet, Assistans & Gemenskap