Statsrådsberedningen

Inbjudan till seminariet EU och miljön - REACH som talande exempel?

Pressmeddelande   •   Okt 28, 2005 14:26 CEST

Miljön brukar betecknas som den viktigaste gränsöverskridande frågan när det gäller EU-medlemskapet. Under hösten kommer miljöfrågorna att vara extra aktuella eftersom den nya kemikalielagstiftningen (REACH) ska behandlas i Europaparlamentet. En livlig debatt har förts om förslaget och det har - från olika utgångspunkter - kritiserats av såväl miljörörelsen som industrin.

Men har den samlade svenska miljörörelsen verkligen en gemensam syn på kemikaliedirektivet och EU:s miljöpolitik? Välkomna till en debatt mellan de mest inflytelserika miljöorganisationerna.

Medverkar gör bland andra:
Mona Blomdin Persson, miljöchef Svenska Naturskyddsföreningen Ingrid Esbjörnsson, ordförande Fältbiologerna Göran Flodin, ordförande Miljöförbundet Jordens Vänner Lasse Gustavsson, programchef Världsnaturfonden WWF Marianne Schönning, sakkunnig Ekologiska Lantbrukarna Inger Schörling, f d EU-parlamentariker (mp) Lena Söderberg, vd Krav Jan Søndergård, politisk rådgivare Greenpeace Norden

Om ni vill ha mer information om seminariet eller tycker att detta verkar intressant kontakta Maria Ermanno Fäldner, EU 2004-kommittén.

Anmälan till seminariet görs till eu2004@primeminister.ministry.se

Tid och plats:
Tid: Tisdagen den 8 november, kl.13:00-17:00
Plats: Rosenbads konferenscenter, Drottninggatan 1, Stockholm

Webbutsändning:
Seminariet kommer att webbutsändas.

Kontakt:
Maria Ermanno Fäldner