Miljöpartiet Stockholms stad

Inbjudan: Vi utmanar Kristina Alvendal (M) på debatt om Stockholms naturreservat

Pressmeddelande   •   Sep 14, 2010 11:28 CEST

Stockholm har en fantastisk natur som vi måste vara rädda om. Det är en förmån att bo och leva i en stad med mycket grönska och vatten. Naturen ger livskvalitet och är bra för människors hälsa.

- Nyligen gick miljöministern, Anders Carlgren (C), ut i media och kritiserade Moderaternas ovilja att skydda Stockholms naturområden. Därför utmanar jag Moderaternas stadsbyggnadsborgarråd, Kristina Alvendal, på en debatt om Stockholms naturreservat, säger Emilia Hagberg (MP), gruppledare Stockholms stad.

Tid och plats: 15/9 kl. 11.30, Skärholmens centrum.

Miljöpartiet vill att sex nya naturreservat (Årsta-skogen, Älvsjöskogen, Lillsjön, Kyrkhamn-Lövsta, Fagersjö-Rågsved-Högdalstopparna samt Södra och Norra Djurgården) ska inrättas i Stockolm. Projektet med en nationalstadspark i söderort, den så kallade Ekopark Syd, innefattande sjön Magelungen och omgivande naturområden ska genomföras. Viktiga spridningsvägar för växter och djur ska också stärkas. Tillsammans med närliggande kommuner ska staden säkerställa länets större sammanhängande naturområden, de så kallade gröna kilarna, skyddas.