Miljöpartiet Stockholms stad

Inbjudan: Vi utmanar Lotta Edholm (FP) på debatt om Stockholms skolor

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2010 14:33 CEST

När Folkpartiet i Stockholm presenterade sitt skolprogram var det inte brist på vackra ord, men mycket lite resurser för genomförande och nästan inga konkreta förslag.

Miljöpartiets skolpolitik sätter eleven i centrum och är fullt finansierad. Vi matchar visioner med faktiska resurser. I vår budget finns pengar för fler vuxna i skolan, bättre elevhälsa och mer nattis i förskolan. Folkpartiets ”satsningar” räcker tyvärr inte ens till att betala för lärarnas ökade löner.

Folkpartiets politik är inte trovärdig men riskerar att lura föräldrar att tro att det blir satsningar på skolan nästa mandatperiod. De säger sig ta krafttag mot stöket i klassrummen. Verkligheten ger dem ingen trovärdighet. Skolket ökar och mer än hälften av Stockholms niondeklassare upplever fortfarande sin skoldag som stökig. 1300 elever med behov av särskilt stöd väntar fortfarande på besked om höstterminen. Stockholmarna förtjänar tydliga besked i dessa avgörande frågor.

- Därför utmanar jag Stockholms skolborgarråd, Lotta Edholm (FP), på en debatt om Stockholms skolor, säger Per Olsson (MP), Utbildningsnämnden Stockholms stad.

Tid och plats: 17/9 kl. 16.00, S:t Eriksplan