Independent Investment Group

Independent växer inom försäkringsförvaltning

Pressmeddelande   •   Apr 16, 2009 15:04 CEST

Kapitalförvaltaren Independent Investment Group, som var först på marknaden att erbjuda förvaltade fondportföljer till privatpersoner, har fått tillstånd att erbjuda sina tjänster inom mäklarutbudet hos Länsförsäkringar, Skandia, SEB, Moderna, Folksam och Nordnet. Ambitionen är att tillhandahålla marknadens attraktivaste förvaltningstjänst till professionella försäkringsrådgivare och deras kunder.

I skuggan av det traditionella fondsparandet har marknaden för försäkringssparande vuxit sig allt starkare de senaste åren. En kraftigt bidragande anledning till detta är övergången från förmånsbaserade till premiebaserade pensionssystem, där arbetsgivarna varje år sätter av stora belopp till anställdas tjänstepensioner. Uppgifter från Försäkringsförbundet visar att hela 61,2 miljarder kr sattes av till fondförsäkringar under 2008.

-Det här är en intressant siffra eftersom vi svenskar egentligen inte är intresserade av att välja fonder själva. Drar man en parallell med PPM-systemet så var det t ex bara 1,6% av nyspararna som gjorde aktiva val under 2007. Med andra ord finns det ett stort antal pensionssparare som är i behov av en förvaltningstjänst för sina fondförsäkringar, säger Independents VD Patric Holmberg.

Tjänsten kommer att erbjudas via Independent samt via ett begränsat antal professionella försäkringsrådgivare.

Information om tjänsterna kan beställas via kontakt@iig.se.

Patric Holmberg, VD 08-441 17 03 alt. 070-238 12 26