Index International AB

Index förvärvar tredje projekt i Florida

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2013 12:09 CET

Index Group, som tidigare genomfört två strategiska fastighetsförvärv i Florida, följer nu upp med ytterligare ett förvärv. Bolaget fortsätter därmed sin geografiska diversifiering och strategi att bygga upp ett större bestånd av hyresrätter för flerfamiljsbostäder i USA.

Fastigheten, The Bridgewater, ligger i Lake Osborne i Lantana, Palm Beach County, Florida. Investeringen omfattar en byggrätt om 108 hyresbostäder, med en total boarea om 15 500 kvadratmeter. Den totala investeringen uppgår till ca 125 mkr och beräknas vara färdigt för inflyttning under det andra kvartalet 2014.
- Fastigheten ligger centralt i Lake Osborne, mitt mellan West Palm Beach och Boca Raton. Ett härligt område med sjöläge, säger Rickard Haraldsson, CEO Index Group of Companies.

Förvärvet innebär att Index utökar sin internationella närvaro med ett tredje hyresrättsprojekt, vilket förtydligar vår avsikt och strategi att bygga upp ett större fastighetsbestånd av hyresrätter i USA, till en början med stark koppling till Florida:
- Index målsättning är att relativt snabbt uppnå en hyresrättsportfölj om 750+ lägenheter och avser att komplettera med fler förvärv under 2013.
- Efter flera år av kraftig nedgång i den amerikanska fastighetssektorn bedömer vi att tidpunken för investeringar är optimal.
- Efterfrågan på hyresrätter ökar kraftigt i olika amerikanska regioner, däribland Florida.

Index Apartments LLC has completed the acquisition of The Bridgewater, a multifamily rental housing project in Lake Osborne in Lantana, Palm Beach County, Florida. The property is centrally located between West Palm Beach and Boca Raton. Total capital investment amounts to approx $18.5 million.

Vid frågor kontakta Rickard Haraldsson, CEO Index Group of Companies, +46 8 5180 30 05

“ Index was established 1998 in Stockholm, Sweden. We are today an international, independent, investment company focusing on real estate and equity investments. Our business strategy rests on our Real Estate platform driven by diversification together with a clear focus on shareholder value. We have investments in Sweden as well as in North America, and are actively looking to expand further in Europe and North America where we have offices and thoroughly understand the markets and each market´s unique conditions.”