Index International AB

Index fortsätter expandera i Florida

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2013 05:47 CET

Index Group, som förra året genomförde tre strategiska fastighetsförvärv i Florida, följer nu upp med ytterligare ett förvärv. Bolaget fortsätter därmed sin geografiska diversifiering och strategi att bygga upp ett större bestånd av hyresrätter för flerfamiljsbostäder i USA.

Fastigheten, The Palm Cottages, är belägen i Little Torch Key, Florida. Investeringen omfattar en
byggrätt om 48 hyresbostäder, med en total boarea om 4 820 kvadratmeter. Den totala investeringen för Index Apartments LLC, som ingår i Index Group, uppgår till ca 85 Mkr.

- Fastigheten ligger i ett mycket attraktivt område nere på the Florida Keys, ett par timmar söder om Miami. Hyres-bostäderna kommer att ligga i anslutning till en mycket populär resort och har möjlighet
till egen båtplats, säger Rickard Haraldsson, CEO Index Group of Companies.

Förvärvet innebär att Index utökar sin internationella närvaro vilket förtydligar vår avsikt och strategi att bygga upp ett större fastighetsbestånd av hyresrätter i USA, till en början med stark
koppling till Florida:

- Index målsättning är att uppnå en hyresrättsportfölj om 750+ lägenheter under 2013 och expandera därifrån. Vi avser att komplettera vår portfölj med fler förvärv under första halvåret 2013.

- Efter flera år av kraftig nedgång i den amerikanska fastighetssektorn bedömer vi att tidpunken för investeringar är optimal.

- Efterfrågan på hyresrätter ökar kraftigt i olika amerikanska regioner, däribland Florida.

Index Apartments LLC has completed the acquisition of The Palm Cottages, a multifamily rental housing project in the Little Torch Key, Florida. Total capital investment amounts to approx $12.7 million.

Vid frågor kontakta Rickard Haraldsson, CEO Index Group of Companies, +46 8 5180 30
05

“ Index was established 1998 in Stockholm,Sweden. We are today an international, independent, investment group of companies in real estate and equity. Our business strategy rests on our Real
Estate platform driven by diversification together with a clear focus on shareholder value. We have investments in Sweden as well as in North America, and are actively looking to expand further in Europe and North America where we have offices and thoroughly understand the markets and its unique conditions.”