Index International AB

Index gör tilläggsförvärv i Florida

Pressmeddelande   •   Apr 03, 2013 11:15 CEST

Index Group, som förra året förvärvade fastigheten The Dakota i Florida, utökar nu fastigheten med ytterligare 48 byggrätter. Bolaget ökar därmed sin portfölj av hyresbostäder för flerfamiljsbostäder i delmarknaden USA.

Ursprungligen omfattade investeringen en byggrätt om 142 hyresbostäder, med en total boarea om 13 870 kvadratmeter. Den utökade investeringen innebär att fastigheten nu kommer uppgå till 190 hyresbostäder, med en total boarea om 18 350 kvadratmeter. Totalinvestering för hela projektet uppgår till 185 Mkr.

- Detta tillskott förbättrar vår totalavkastning för The Dakota. Vi får en effektivare produktion och uthyrning genom att vi redan är etablerade på plats säger Rickard Haraldsson, CEO Index Group of Companies.

Förvärvet befäster Index strategi att bygga upp ett större bestånd av hyresbostäder i USA, främst i Florida:

- Vår målsättning är att uppnå en bostadsportfölj om ca 2000 lägenheter och vi avser att komplettera portföljen med fler förvärv under 2013, säger Rickard Haraldsson.

Index som just lanserat en fastighetsfond med inriktning på den amerikanska marknaden, Index US Residential Fund, ser stora möjligheter i USA.

- Efter flera år av kraftig nedgång i den amerikanska fastighetssektorn bedömer vi att tidpunken för investeringar är optimal.

- Efterfrågan på hyresbostäder ökar kraftigt i olika amerikanska regioner, däribland Florida.

Index Apartments LLC has secured an expansion of The Dakota at Abacoa, a multifamily rental housing project in the Town of Jupiter, Florida adding another 48 units which increases the project size to a total of 190 units. Total capital investment for the entire project is approx $28.5 million.

Vid frågor kontakta/Please contact: Rickard Haraldsson, CEO Index Group of Companies, +46 8 5180 30 05

“ Index was established 1998 in Stockholm, Sweden. We are today an international, independent, investment group of companies in real estate and equity. Our business strategy rests on our Real Estate platform driven by diversification together with a clear focus on shareholder value. We have investments in Sweden as well as in North America, and are actively looking to expand further in Europe and North America where we have offices and thoroughly understand the markets and its unique conditions.”