Una promotion

Indiebandet Paris är tillbaka

Pressmeddelande   •   Maj 16, 2012 11:14 CEST

Hypen kring bandet Paris var enorm i början av 2000-talet. Nu kommer EPn ”from paris to pluto” och studentradion i Uppsala, Stockholm och Piteå har redan hunnit addera singeln ”Say it” som också väckt uppmärksamhet på bloggar och podcasts runt om i världen. ”Just wow!” och ”as strong as any rock track you’ll hear this year” är några av omdömena. Singeln  kommer också höras i en amerikansk film med bla Julia Stiles (The Bourne Ultimatum mfl)
"Jag tycker att EP´n är en naturlig utveckling av det som definierar Paris" säger Emma Nylén , en av gruppens två sångerskor och låtskrivare, även känd från solo- electroprojektet Emmon. "Det handlar om svängig popdisco och bitterljuv melankoli med glimten ögat. Texterna handlar om allt från mäns relationer till nätdejtande ryskor och planeten Plutos nya karriär som discokula till totalt mänskligt haveri."

Paris första spelning var Hultsfredsfestivalen 2001, och när de kom tillbaka till festivalen två år senare var de ett av landets mest omtalade indie-band. De har haft ett 10-tal låtar på P3 och hunnit med runt 300 spelningar i Sverige och utomlands. Senaste vändan till Tyskland gjordes i februari 2012, och medlemmarna har dessutom blomstrande soloprojekt vid sidan om. EP´n som släpps den 30 maj blir det första nya materialet sen 2007.

Medlemmarna i Paris är de samma sedan bandet bildades. Annika Mellin (även Annika Mellin & the Fog Horns, The Mad Men Band) och Emma Nylén (solo- electroprojektet Emmon) är sångerskorna och låtskrivarna som grundade bandet och som dessutom står för gitarr och synth. Mattias Svensson (tidigare i bla April Tears, nu producent & inspelningstekniker år mängder av band) står för basen och det mesta av produktionen och bakom trummorna finns Johan Efraimsson. Medlemmarna är inspirerade av en kombination av 60-talspop, 70-talsdisco, 80-talssynt och 90-talsindie. På den nya EP´n har de gjort precis som vanligt: Annika och Emma gör låtgrunder hemma på kammaren och tar dem med sig till vardagsrumsstudion. Där utvecklas idéerna och görs klart tillsammans med Mattias. På nya EP´n bidrar också Jon Axelsson från Melody Club som medkompositör till låten ”The unbreakable kind”

Hemsida / pressbilder / video: www.parismusic.se

Mediakontakt: Una Prosell una@unapromotion.se / 0704 61 2002

Skrivet om Paris tidigare:
”Stockholmskvartettens new wave-ångande pop, där Emma Nyléns synth tar lika stor plats som Annika Mellins gitarr, ligger nästan fånigt rätt i tiden. (…) Men det är inte bara för att vi är på Arvikafestivalen, det närmaste goth synth heaven man kommer i Sverige, som Paris river ned ovationer. Det är främst för att de spelar smart, cool, rolig och driven pop, som dessutom vet vikten av att det man tittar på och det man hör sitter ihop.” Aftonbladet
“Nej, inte staden. Och inte hotellarvtagerskan. Utan det svenska bandet som erövrar Tyskland, bildat bolag och kräver en musikmininster.  Även om du inte tror dig känna till svenska popgruppen Paris så är det möjligt att du hört någon låt av dem. De brukar smyga sig på, och gör det i vitt skilda sammanhang. På kårfesten, queerklubben eller studentradion. I P3, på ungdomsgården eller i den tyska hamnstaden. Du undkommer dem inte. Eftersom Paris, till skillnad från den jämntjocka massa av fitrerat skräp som konstant besudlar våra hörselgångar, faktiskt har någonting att säga, så var det oundvikligt att de en dag skulle komma att intervjuas i ETC.” ETC
Skrivet om Paris maj 2012:
"the gripping melodic draw of Fleetwood Mac and The Pretenders alongside hair-metal guitar schematics. The backbone of stunning new track “Say It” is a thumping electro-bass, clearly the most dominant contemporary element. (…) Yet despite its veneration for time elapsed, its energy and hook-filled progression makes as strong as any rock track you’ll hear this year." Obscure Sound

“Say it” is the brand new single from Swedish new-wavers Paris and it sounds great.” It´s a trap

“and what a track it is! Labelling themselves a "popindiedisco" band and to cut things short, Say It is superb blend of exactly those genres being catchy as hell, heavily guitar driven and with pumping dance beats. Wow; Just wow!”  Hits in the Car

" A Swedish band, then. Name? Paris. The gig? Brilliant. I bought the record at the venue, it was the band debut one. (…)Nine years later, I’m sitting in a sofa on my apartment in Paris, listening to Say it, the new single of the band. A come back : the band remaint silent since 2007. A little bit less pop and more electro than their first tunes. But still a catchy feeling and a nostalgic atmosphere. It’s not always nice to see your ex after a while, but I confess I’m quite happy to listen to Paris again." Absolute Noise

"an amazing band called Paris - who are not french but Swedish. for a few years i fell in love with their harmonious bittersweet indiepop, then they disappeared. 5 years later they are back! I am so excited - if this first song 'say it' is anything to go by, their e.p. (released at the end of May) should be amazing!" BlowUpDoll