Wibrovski & Partners AB

​ Indiepop för livsnjutare på Pop-Non-Stop

Pressmeddelande   •   Jul 03, 2019 12:40 CEST

INDIEPOP FÖR LIVSNJUTARE PÅ POP-NON-STOP

Lördagen den tredje augusti bjuder Tyrolen i Blädinge, Småland, tillsammans med Kafé de luxe i Växjö in till en ny festival för indiepop med Jens Lekman, Slowgold, Familjen och Pale Honey på scen. Förutom musiken står mat och dryck i fokus och Emmaboda Bryggeri är med som leverantör av hantverksöl.

På två scener blir det växelvisa uppträdanden av namnkunniga akter ur den svenska popsfären. Skånes okrönta elektropopkungar Familjen kommer med nya låtar såväl som klassiska hits i bagaget, liksom Göteborgs Jens Lekman - högaktuell med nytt album tillsammans med Annika Norlin. Psykedeliskt drömmande Slowgold och kritikerrosade Pale Honey är exempel på yngre akter som för indietraditionen vidare och dessutom lockar ny publik till genren. Samtliga akter har hyllats för sina liveframträdanden.

Nils Hector, Kafé de luxe, förklarar bakgrunden till satsningen: "Runt millennieskiftet var indiepopen norm. På de flesta festivaler utgjorde indiepop kärnan av bokningarna och banden delades in i subgenrer för att särskiljas från varandra: Shoegaze, powerpop, Lo-Fi, elektropop etc. I centrum fanns den då starkt nischade Emmabodafestivalen, och där gällde obligatorisk närvaro för alla med popintresse. När Emmaboda på 00-talet helt bytte koncept och blev en festival för elektronisk dansmusik uppstod ett stort hål i den småländska popsjälen. Ett hål som vi tillsammans med Tyrolen ämnar täppa till i och med Pop-Non-Stop!"

Adam Bergman från Tyrolens vänner fyller i: "Nu är många av dåtidens festivalbesökare i ett annat skede av livet och är redo för en ny typ av popfestival. Vi kommer erbjuda samma musikaliska kickar som popfestivalerna gjorde för 20 år sedan men också lägga fokus på riktigt bra mat och dryck. Emmaboda, som blivit Smålands ledande mikrobryggeri, kommer till Pop-Non-Stop med ett festivalunikt sortiment. På matsidan satsar vi på ett rikt utbud av lokalproducerat och ekologiskt!"

Andra faktorer gör att festivalen passar extra bra till den mognare indiepubliken är barnvänligheten, de regnskyddade scenerna, möjlighet att boka hotellpaket samt busstransporter till och från såväl Alvesta som Växjö.

För att erbjuda långväga gäster en komplett pophelg i Småland arrangeras också en Pop-Non-Stop-förfest på Kafé de luxe på fredag 2 augusti. På denna uppträder Swedish Tiger Sound med Patrik Arve, känd från bandet Teddybears och en lång rad andra sammanhang.

Tyrolens Vänner: Adam Bergman, 070-221 33 94, adam-bergman@hotmail.se,

Kafé de luxe: Nils Hector, 070-155 01 17, nils@kafedeluxe.se

PRESS

Slowgold: http://elinhedmanpr.se/slowgold/