Jusek

Individuella lönesamtal ska styra lönebildningen

Pressmeddelande   •   Sep 05, 2003 09:15 CEST

Löner ska sättas lokalt, nära individen och det individuella lönesamtalet är det viktigaste verktyget i lönebildningen för akademiker. Det tycker en klar majoritet av fackförbundet Juseks medlemmar. 93 procent av medlemmarna som svarade på Juseks enkät om lönebildning anser att Jusek ska fortsätta verka för att stärka det individuella lönesamtalets roll i lönebildningen.

-Både kvinnor och män tror på den här modellen, säger Per Henriksson, utvecklingschef på Jusek. Motståndare till individuella lönesamtal brukar påstå att modellen missgynnar kvinnor, men det anser inte våra medlemmar.

Jusek har drivit frågan om individuella lönesamtal sedan mitten av 90-talet inom privat sektor medan modellen är betydligt yngre inom statlig sektor. På de flesta av Juseks avtalsområden tillämpas idag lönesamtalsmodellen men det krävs en del för att den ska fungera fullt ut.

-I avtalen måste lönesamtalets roll i lönebildningen vara tydligt preciserad. Även chefens roll och mandat att förhandla lön måste klargöras om modellen ska fungera, förklarar Per Henriksson.

Juseks lönepolitiska program, med individuell lönesättning i fokus, är under översyn då ett reviderat program ska läggas fram till förbundets fullmäktige i maj 2004.

-Det blir en utveckling av programmet - men ingen kursändring, förklarar Per Henriksson. Medlemmarna har tydligt visat att vi har rätt inriktning när vi fokuserar på individuell lönebildning.

För kommentarer kontakta:
Per Henriksson, utvecklingschef Jusek, 08-665 29 30, 070-665 29 30