Fria Skribenter

Industrifonden inblandad i skandalrättegång

Pressmeddelande   •   Maj 23, 2014 14:34 CEST

Rättegång med start måndag (26 – 27 maj 2014)

På måndag inleds huvudförhandling i tvisten Börje Ramsbro ./. Stiftelsen Industrifonden vid Stockholms tingsrätt, en rättegång som överhuvud taget inte hade behövt äga rum. I nästan tjugo år har Börje, nu 76 år gammail, sökt dialog med Industrifonden, utan att ha fått någon seriös respons. Han fick istället direkta påhopp, lögner och hot.

Sen dess finns en ny ledning i Industrifonden, en ledning som inte alls var direkt inblandad i de oegentligheter som Industrifonden anklagas för. De har dock inte gjort någonting för att gå igenom fakta eller försöka skipa rättvisa i efterskott, trots kontinuerliga fortsatta kontaktförsök från Börjes sida.

I avsaknad av deras engagemang och agerande för att lösa tvisten, vem är det då som driver den här processen egentligen? Vem har de ”outsourcat” till?

Industrifonden ser ut att ha lagt över ansvaret för hela den här processen till de personer som iscensatte brotten och har anlitat som ombud den advokat som redan från början var inblandad i ”System 3R-affären”. Det var för övrigt samme advokat som presenterade huvudmannen i Trustor-härvan som en seriös affärsman.

Industrifondens styrelse och Näringsdepartementet är väl medvetna om advokatens nära relation till ”Trustor-mannen” och att det finns ett visst mönster som känns igen även i System 3R-affären. En av landets största tidningar skrev den 15 november1997 följande:

"Mönstret känns igen. De ställde upp med fina referenser och gjorde ett fint intryck. Då liksom nu var advokatbyrån inblandad. Vi träffade advokatbyråns Londonchef Hans Bagner som försäkrade hur pålitliga Posener och hans kompanjoner var.”

För övrigt var tidigare ordföranden i både Industrifonden och Företagskapital AB, Uno Alfredéen, och Hans Bagner vid tidpunken mycket goda vänner. Redan på 60-talet tog Uno Alfredéen in Hans Bagner som extern styrelseordförande i sin växande grupp av företag.

Den nuvarande ledningen var alltså inte med på den tiden brottet skedde. Att då Industrifondens ledning inte seriöst bemött den bevisning som funnit till hands under de senaste åren är en gåta. Eller är det så att både styrelsen i Industrifonden och tjänstemän på Näringsdepartementet beslutat att lägga locket på i ett försök att hindra sanningen från att komma fram? I så fall varför?

Trots en överväldigande, glasklar bevisning som visar händelseförloppet och hur parterna var inblandade för att bedra Börje Ramsbro, trots att Industrifonden plötsligt hade 30.000 aktier i System 3R i sin ägo utan att ha betalat en enda krona och utan något som helst köpeavtal, vägrar de att medverka till att visa hur det gick till.

En fullständig kartläggning av hela händelseförloppet, hur Börje ”blev av med” sitt företag och sina patent och varumärken (då värderat till sammanlagt cirka 175 Mkr) utan någon ersättning, har gjorts av IPR Forum. IPR Forum har idogt uppvaktat Näringsdepartementet, med kopior till Industrifonden, med skrivelser och kontakter som visar en glasklar grov ekonomisk brottslighet. Näringsdepartementet är huvudman för Industrifonden. I och med att ledning och styrelse hos Industrifonden inte tar sitt ansvar, är det Näringsdepartementets sak att följa upp detta.

Hittills har ingenting skett. Istället fortsätter nu en kostsam rättsprocess, kostsam för alla parter inklusive samhället. Särskilt kostsamt är det för den statliga Stiftelsen Industrifonden, vars image nu är riktigt skamfilad. Det är helt skandalöst hur en statlig stiftelse som finns till för att stödja svensk företagsamhet hittills har betett, och fortfarande beter, sig.

Marie-Anne Olsson

marie-anne.olsson@friaskribenter.se

www.friaskribenter.se

Vi bevakar och skriver om orättvisor, bristande ansvarstagande och systemfel i samhället.

Fria Skribenter

www.friaskribenter.se