Industrifonden

Industrifonden investerar i batteriutveckling

Pressmeddelande   •   Jun 17, 2003 12:12 CEST

Industrifonden och Volvo Technology Transfer investerar sammanlagt 30 miljoner kronor i Göteborgsföretaget Effpower, som utvecklar ett nytt högeffektsbatteri speciellt lämpat för de höga miljökrav som kommer att ställas på framtidens bilar.

Finessen med Effpowers batteri är att det ger högre effekt än dagens batterier, samtidigt som det tål många ur- och uppladdningar. Detta kan visa sig speciellt användbart vid de strängare miljökrav som är på väg främst i USA, t ex med krav på att bilisten ska stanna motorn vid stopp i bilköer och vid rödljus. Den ökade utrustningen i moderna bilar, med luftkonditionering och elfönsterhissar, ställer också högre krav på batteriets effekt.

Effpower, som grundades 1999, befinner sig ännu på ett mycket tidigt utvecklingsstadium. Det har sitt ursprung i mångårig svensk forskning.

– Detta är ett traditionellt industriprojekt på en oerhört tuff marknad, säger Industrifondens investeringsansvarige Anders Schelin. Risken är hög, men vid framgång ser vi en mycket stor ekonomisk potential för detta bolag.

Effpowers batteri, som är lättare och mindre än traditionella batterier, kan också användas för hybriddrift, det vill säga att batteridrift kombineras med exempelvis dieseldrift. Detta gör att man kan göra dieselmotorn mindre och att bränsleförbrukningen minskar.

Tanken är att det kapitaltillskott, som Industrifondens och Volvo Technology Transfers investering medför, ska finansiera bolaget i två år. Därefter behövs ytterligare kapital för att kunna göra en kommersiell satsning som planeras ske vid årsskiftet 2004-2005. Innan dess ska Effpower vidareutveckla tekniken och tillverka prototyper, bland annat tillsammans med forskare på Chalmers.

– Att vi i ett så pass tidigt skede fått in investerare som Industrifonden och Volvo Technology Transfer ger oss ökad trovärdighet och större möjligheter att möta konkurrensen på batterimarknaden, säger Effpowers vd Mark Sigvardsson.

Ytterligare upplysningar lämnas av:
Mark Sigvardsson, vd Effpower, tel 031-55 90 91, 0703-20 90 91
Anders Schelin, investeringsansvarig Industrifonden, tel 08-587 919 00