Industrifonden

Industrifonden investerar i Decuma

Pressmeddelande   •   Sep 11, 2003 14:01 CEST

Industrifonden investerar 10 miljoner kr i Decuma, ett bolag i Lund som utvecklar och marknadsför programvara för tolkning av handskrift. I Decumas nyss avslutade nyemission, där bolaget tar in totalt nära 30 miljoner kronor, deltar också Sony Venture Capital Europe och tidigare investerare.

– Vi ser en stor potential i Decuma, vars teknologi och användargränssnitt har stora möjligheter att sätta en ny standard för handskriftstolkning, säger Lennart Gustafson, investeringsansvarig på Industrifonden.

Decuma är en avknoppning från Matematiska Institutionen vid Lunds Universitet. Bolaget riktar sig till tillverkare av små handhållna enheter som PDAer, mobiltelefoner, digitala pennor och Tablet-PC, samt till tillverkare av operativsystem för sådana enheter.

Decuma utvecklar och marknadsför alltså programvara för tolkning av handskrift. Detta gör det möjligt för användaren att skriva med handskrift direkt på bildskärmen. Man slipper alltså det tidsödande knapptryckandet bokstav för bokstav. Programvaran tolkar sedan skriften till tecken och texten kan lagras i handdatorn. Programvaran kan användas för såväl latinska som asiatiska tecken. Bolaget fokuserar dock på tolkning av asiatiska tecken och har en särskilt stark ställning avseende japanska och kinesiska tecken.

Decuma tecknade i december 2002 ett avtal med Sony om licensiering för Sonys PDA Clié. Avtalet med Sony banar väg för nya kunder, eftersom Sony på mindre än två år blivit världens näst största tillverkare av PDAer och många av de övriga tillverkarna bevakar och följer vad Sony gör.

– Vi ser mycket positivt på att få in starka investerare som Industrifonden och Sony Venture Capital Europe, säger Decumas vd Roger Larsson. Det nya kapitaltillskottet och de nya styrelseledamöterna ger oss resurser och nätverk för ytterligare expansion i Asien och USA.

Ytterligare upplysningar lämnas av
Lennart Gustafson, investeringsansvarig Industrifonden, tel 070-315 72 90