Industrifonden

Industrifonden investerar i läkemedelsbolaget Cardoz

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2010 10:19 CEST

Industrifonden investerar i Cardoz AB, som utvecklar ett nytt läkemedel mot aortaaneurysm. I och med detta har Cardoz i år rest sammanlagt 124 miljoner kronor från Industrifonden och de övriga investerarna HealthCap, Forbion och Ysios. Pengarna ska gå till kliniska tester av läkemedlet.
Många äldre människor, särskilt män som drabbas fyra gånger oftare än kvinnor, är i riskzonen för aortaaneurysm, eller bristning av stora kroppspulsådern i buken. Det orsakas av inflammation i utslitna ådror och kan få mycket dramatiska och allvarliga följder. Bara i USA dör 15 000 människor årligen av aortaaneurysm.

Numera är det allt vanligare att man erbjuder ultraljusundersökningar till män över 65 år. På så sätt kan man upptäcka och bevaka patienter i riskzonen. Den enda behandling som finns idag är operation, eftersom det inte finns några effektiva läkemedel.

Cardoz, som har sitt ursprung i forskning vid Karolinska Institutet, utvecklar nu ett nytt läkemedel, som dämpar inflammationen, förstärker aortan och minskar således risken för aneurysm.

- Genom alltmer spridd diagnostik kan patienter i riskzonen identifieras och behandlas, säger Jonas Brambeck, investeringsansvarig på Industrifonden. Ett medicinskt alternativ till operation har enorm potential.

Cardoz, som grundades 2008, har nu tagit in totalt 124 miljoner kronor från Industrifonden, HealthCap, nederländska Forbion Capital Partners och spanska YSIOS Capital Partners.

- Detta kapitaltillskott gör att vi kan öka takten i utvecklingen av vår produkt och förstärka vårt kliniska program, säger Cardoz vd och grundare Carl-Johan Dalsgaard.

Ytterligare upplysningar lämnas av
Jonas Brambeck, investeringsansvarig Industrifonden, tel 070 87 919 37
Carl-Johan Dalsgaard, vd Cardoz, tel 0709 759 863

Industrifonden www.industrifonden.se erbjuder kapital, kompetens och nätverk till svenska tillväxt-företag i de flesta branscher. Industrifonden erbjuder två typer av kapital: utvecklingskapital till små teknikbolag och expansionskapital till mognare bolag som vill växa. Fonden har tillgångar på 2,9 miljarder kr, varav 1,6 miljarder kr är investerade i ett hundratal bolag inom teknologi, cleantech, life science och industri.