Industrifonden

Industrifonden och Volvo Technology Transfer säljer Illuminate Labs

Pressmeddelande   •   Sep 06, 2010 14:56 CEST

Volvo Technology Transfer (VTT) och Industrifonden har sålt portföljbolaget Illuminate Labs till det amerikanska CAD-företaget Autodesk. Illuminate Labs utvecklar avancerad bild- och ljussättningsteknik för dataspel.

Efter försäljningen kommer Illuminate Labs att ingå i Autodesk Media & Entertainment med fortsatt verksamhet i Göteborg. Samtliga inom bolaget erbjuds en ny plattform inom Autodesk.

– Vi är stolta över att ha bidragit till uppbyggnaden av Illuminate Labs till ett världsledande företag inom sitt område, säger Ulrika N. Everingham, investment director på VTT. Autodesks förvärv av Illuminate Labs är en bekräftelse på bolagets nischkompetens och affärsmannaskap.

Illuminate Labs har utvecklat två lösningar som på ett par år blivit beprövad teknik för ljussättning i spel. De möjliggör snabbare upprepning av ett spels kreativa avsikter och ger spelen mer realistisk ljussättning.

– Tillsammans med teamet på Illuminate Labs, visar Industrifonden och Volvo Technology Transfer hur man med kompetens och riskkapital kan bygga framgångsrika företag, säger Dan Ekelund, investeringsansvarig på Industrifonden.

Ytterligare upplysningar lämnas av
Dan Ekelund, investeringsansvarig, Industrifonden, tel 070 591 29 52
Ulrika N. Everingham, investment director, VTT, tel 0706 31 71 97

Industrifonden www.industrifonden.se erbjuder kapital, kompetens och nätverk till svenska tillväxt-företag i de flesta branscher. Industrifonden erbjuder två typer av kapital: utvecklingskapital till små teknikbolag och expansionskapital till mognare bolag som vill växa. Fonden har tillgångar på 2,9 miljarder kr, varav 1,6 miljarder kr är investerade i ett hundratal bolag inom teknologi, cleantech, life science och industri.