Require AB

Industrin samlas för att göra Sverige konkurrenskraftigt

Pressmeddelande   •   Mar 17, 2015 09:13 CET

Den 26 mars slås dörrarna upp för Kravdagen 2015 - konferensen som sätter kravhanteringen i centrum. De statliga bolagen brottas med misslyckade upphandlingar i miljardklassen, de privata med IT-satsningar eller produktprojekt som helt gått åt skogen. På Kravdagen samlas hela den svenska industrin i samma rum för att lyssna på och diskutera hur de tillsammans kan göra något åt detta och göra Sverige mer konkurrenskraftigt.

Att som företag verkligen förstå både sina egna och kundernas behov är svårt. Många är rubrikerna om skattepengar som slösats på upphandlingar som egentligen aldrig hade någon chans eller om IT-system som blir helt oanvändbara. Alla är överens om att något måste göras, men inte alla förstår vad. Därför finns Kravdagen. Både svenska och internationella experter intar scenen för att dela med sig av sina bästa tips för en mer effektiv produktutveckling.

- Vi tror att kravhanteringen blir allt viktigare i framtiden. I takt med den allt snabbare och mer avancerade utvecklingen i svensk industri minskar utrymmet för tidsmässiga eller ekonomiska smällar i produktutvecklingen. Att göra rätt från början börjar med en effektiv kravhantering, säger Staffan Melin, VD för Require som arrangerar Kravdagen.

Offentlig sektor möter privat, storbolagen möter de små entreprenörerna. Ett rum och ett möte där representanter från så vitt skilda verksamheter som Arbetsförmedlingen, SIDA och Scania sitter och diskuterar exakt samma problem. Alla med ett gemensamt mål – att använda sina utvecklingspengar mer effektivt, och därmed skapa ett mer konkurrenskraftigt Sverige.

Vad är kravhantering?

Enkelt beskrivet handlar kravhantering om att först förstå och sedan lyckas uttrycka de behov som en produkt ska tillgodose. Det handlar om att inte bara lösa ett problem utan rätt problem. Kravhantering används för att svara på frågan ”vad ska bli bättre, hur mycket bättre och för vem?”

Se mer om Kravdagen 2015 här – www.kravdagen.se

Se en kort film från Kravdagen 2014 här – https://www.youtube.com/watch?v=AmGgdWWwoMU

För mer information, vänligen kontakta:

Staffan Melin, VD Require AB, Mobil: 0763 – 98 73 16, Email: Staffan.melin@require.se

Require hjälper företag att arbeta med vad vi kallar Modern Kravhantering. Med det menar vi att vi vill få företagen att utveckla inte bara produkter, utan produkter som uppskattas och används. Vi tror att kravhantering, med rätt inställning och kunskap, kan förknippas med ord som kreativitet, enkelhet och innovation. Vi håller utbildningar och konferenser, föreläser, analyserar och granskar. Men mest av allt hjälper vi våra kunder med det operativa arbetet att förstå och förmedla sina behov. Varje år arrangerar vi även Kravdagen, en konferens om krav och business analysis. Konferensen lockar till sig runt 150 deltagare från hela den svenska industrin, från småföretagen till de riktigt stora, från privat till offentlig sektor.