Samarkand2015

Inflyttartryck på Samarkand2015

Pressmeddelande   •   Aug 16, 2012 15:10 CEST

AB Samarkand2015 är ett regionalt utvecklingsbolag som bland annat arbetar med Inflyttarservice och Jobb åt båda. Samarkand2015 har sedan årsskiftet haft kontakt med drygt 100 personer som flyttat till regionen eller funderar på att flytta hit

. - Vi märker en kraftig tillväxt i vårt arbete med Jobb åt båda, berättar Lars Lindblom VD på Samarkand. Vi har kontakt med nya personer i stort sett varje dag. Det är mycket positivt och vi försöker att så snabbt och effektivt som möjligt matcha medflyttares kompetens med de behov som finns hos våra ägare och intressentföretag.

Samarkand2015:s Inflyttarservice omfattar tre delar; dels en allmän information och introduktion som Ludvika respektive Smedjebackens kommun står för, dels arbetet med Jobb åt båda samt en mer omfattande Omlokaliseringsservice som skräddarsys utifrån den inflyttandes behov. Samarkand2015 driver också det sociala nätverket Hej Ludvika/Smedjebacken för nyinflyttade.

- Det är en mycket positiv trend och vi ser, bland annat via våra kontakter med Universitet och Högskolor, att Ludvika och Smedjebacken är intressanta kommuner att flytta till och etablera sig i, säger Maria Sjöberg som tillsammans med Lars Lindblom är de inom Samarkand2015 som huvudsakligen arbetar med detta.

För ytterligare information kontakta:

Maria Sjöberg, Processutvecklare
0240-56 55 12 eller maria.sjoberg@samarkand2015.com

Lars Lindblom, VD
0240-860 40 eller lars.lindblom@samarkand2015.com

www.samarkand2015.com

Samarkand är möjliggöraren för utveckling av morgondagens attraktiva region.