Enida AB

Inför 2010

Pressmeddelande   •   Dec 22, 2009 15:26 CET

"Would you tell me which way I ought to go from here?" asked Alice. "That depends a good deal on where you want to get" said the Cat. "I really don’t care where" replied Alice. "Then it doesn’t much matter which way you go" said the Cat. Ur Alice i Underlandet

På torsdag är det julafton 2009. Ett år till har passerat och ett helt nytt år med alla nya möjligheter ligger framför dig. Det är så lätt att bara "hänga med" utan att aktivt ta ansvar och egna beslut. Det är så lätt att tänka "det ordnar sig ändå". Och oftast så gör det ju det. Men vill du ha ett innehållsrikt år 2010 är det bara du som bestämmer hur du vill ha det. Man kan alltid börja med att reflektera över det som har varit bra hittills, och det som du vill behålla, för att sedan fylla på med det du saknar nu och som du vet kommer att göra dig och ditt liv helt.

Ta en stund för dig själv och summera året som gått genom att bläddra igenom din kalender från januari till december 2009. Har du ingen kalender avsätt gärna tid för att tänka igenom, reflektera och skriva ned det som har varit bra under 2009.

• Vad minns du bäst? Vad är anledningen till att du gör det?
  • Vad lärde du dig under året? Nämn tre viktiga saker som du kan ta med dig i ditt bagage!
  • Vilken insats är du mest stolt över?
  • Vad gjorde du faktiskt bäst?
  • Vilka nya människor klev in i ditt liv?
  • Hade du något mål för 2009? Uppfyllde du det målet?
  • Vilken var din största utmaning?
  • Om du tittar på året som gått, vilken är den största positiva utvecklingen/förändringen som du har genomfört?

Titta nu på kalendern för 2010. (Har du ingen än, när kan du avsätta tid för att skaffa dig en?)

• Vad ser du fram emot att ska hända dig under 2010?
  • Vilka är dina mål för nästa år? Om möjligt, gå igenom varje område (hälsa – både fysisk & mental, kärlek & relationer, ekonomi, jobb/karriär/utbildning, personlig utveckling, omgivning & fritid).
  • Hur ser din plan ut med konkreta handlingar som för dig närmare dina mål?
  • Vad blir ditt första steg, och andra?
  • Bokar du in det i din kalender redan idag?

Har du gjort en reflektion och en planering kan du med gott samvete vara ledig under julhelgen, luta dig tillbaka och njuta av det underbara snövädret, långa promenader, kanske någon skidaktivitet, den goda maten, familj och vänner som du har omkring dig.

Ha nu en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!

www.enida.se

Enida Coaching grundades 2008 och har sitt säte i Stockholm. Affärsidén är Att motivera människor att utveckla sin outnyttjade potential för att stärka sin kompetens och använda den på ett mer effektivt sätt i sitt arbete. Vi samarbetar med handplockade företag som kan komplettera eller förstärka vårt arbete efter kundens behov.