Previa

Inför kanelbullens dag: Fyra av tio tar gärna en bulle till kaffet

Pressmeddelande   •   Okt 03, 2010 10:00 CEST

Fyra av tio anställda tar gärna en bulle till kaffet. Det visar en undersökning från hälsoföretaget Previa där 70 000 anställda över hela Sverige har deltagit. Inför kanelbullens dag, som infaller på måndag, vill Previa uppmärksamma pausernas betydelse för arbetsplatsen.

I undersökningen svarade 57 procent ja på frågan om de oftast undviker sötsaker som godis, läsk och kaffebröd. 43 procent svarade nej på samma fråga.

– Självklart ska man unna sig en bulle till kaffet på kanelbullens dag. Det viktiga är att inte göra det varje dag, säger Urban Svensson, företagsläkare och medicinskt ansvarig på Previa.

I Värmland svarar nästan hälften, 49 procent, att de inte undviker sötsaker. Minst benägen att falla för suget tycks de anställda i Dalarna vara – där anger 39 procent att de inte undviker godis, läsk och kaffebröd.

– Pauser fyller en viktig funktion under arbetsdagen. Det ger tid för återhämtning, socialt utbyte och informella kontakter med kollegor. Som arbetsgivare bör man uppmuntra till nyttiga mellanmål på pauser snarare än sötsaker. Då håller man blodsockernivån jämn och man orkar prestera resten av dagen, säger Urban Svensson.

Previas statistik kommer från en undersökning där hälsan har kartlagts hos närmare 70 000 anställda i hela landet mellan januari 2007 och april 2010. Undersökningen rör områden som det allmänna hälsotillståndet, motionsvanor, psykosocial status och matvanor.

Kanelbullens dag är instiftad av Hembakningsrådet och firades första gången 1999. Syftet med dagen är att hylla hembakartraditionen genom att lyfta fram det traditionella bakverket.

Därför bör arbetsgivare uppmuntra till pauser

1. Återhämtning.
Alla presterar bättre om det finns möjlighet till korta avbrott i arbetsdagen.

2. Förbättrat socialt klimat. Genom småprat över kaffet lär medarbetare känna varandra, vilket bidrar till ett bättre socialt klimat och ökat välbefinnande på jobbet.

3. Informella kontaktytor. Vid pauser, till exempel fikarasten, är det lätt att få höra vad kollegorna arbetar med. Att alla har information om vad som är på gång ökar engagemanget.

Previa är Sveriges ledande företag inom företagshälsa. Genom att erbjuda tjänster inom hälsa, arbetsmiljö, rehabilitering och ledarskap hjälper vi företag och organisationer att skapa goda resultat och öka sin konkurrenskraft. Previa har 1 000 anställda på 70 orter i hela landet och anlitas av 6 000 arbetsgivare med 900 000 anställda. Previa ägs av Tryghedsgruppen i Danmark och omsatte 839 miljoner kronor under 2009. Läs mer på www.previa.se