Leksands IF Ishockey

INFÖR MATCH: LEKSAND-SUNDSVALL

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2006 16:13 CET

Tabellelvan Sundsvall som är lördagens gäster i Ejendals Arena har förlorat åtta av tio bortamatcher och bara vunnit en. Leksand har bara förlorat en av de senaste fjorton matcherna. Ett förhandssnack brukar handla om vilket lag som är favorit och det ovanstående talar därmed för sig själv.

Leksand ÄR favoriter i matchen. Kan laget få hål på Sundsvalls målvakt i ett tidigt skede så ska en trepoängare inte vara långt borta.

Men…

Det finns så klart ett sånt också. Favoritskap på förhand är inte det som vinner matcherna. Det är skärpa i sinnet, målskyttet och i powerplay som ger segrar. Där har vi nyckeln till framgång och det är där vi hittar svaret på vilken som vinner lördagens match.

I senaste omgången spelade LIF briljant i vissa moment i matchen. Jan Huokkos otagbara slagskott från blålinjen och Morten Greens forcering till två mål i färskt minne. Mer sånt och mer inställning á la Jens Bergenström. Då är vi oslagbara i ”efterhand” också.

TRÄNARKOMMENTAR, CHRISTER OLSSON

Tre saker som är bra just nu?
- Att vi spelat åtta raka matcher utan att förlora.
- Att vårt målvaktsspel fungerat riktigt bra. Joni Puurula har varit riktigt bra på slutet.
- Att stämningen i laget är på topp.

Nämn två önskningar inför juluppehållet?
- Att vi får vara skadefria inom laget
- Att vi fortsätter vara obesegrade

Nämn ett nyårslöfte?
- Det var en svårare fråga eftersom det är svårt att ge löften när det gäller lagidrott. Men en sak kan jag säga att vi kommer garanterat att bli bättre och bättre allt eftersom dagarna och veckorna går.

Nu väntar match mot Sundsvall. Vad känner du inför den?
- Vi vill definitivt göra en bättre prestation nu än vad vi gjorde mot dem senast. Det är nog frågan om en del revanschlusta faktiskt. Gör vi bara vad vi ska så vinner vi matchen.
Vi har matchat rätt hårt och haft en hel del resor senaste tiden så det gäller att vi kan hålla uppe vårt mentala fokus inför den här matchen och de kommande omgångarna. Efter det får vi se fram emot lite vila.

SPELARKOMMENTAR, MIKAEL KARLBERG

Matchen mot Växjö?
- Jag tycker att vi spelar ganska bra och att vi borde ha vunnit matchen lite klarare än vi gör. Det blev lite onödigt spännande på slutet. Totalt sett en ganska bra bortamatch för våran del.

Vad var bäst i matchen?
- Det var nog att vi höll oss ganska lugna. Tidigare har vi stressat upp oss en del och nästan fått panik i vårt spel när vi hamnat i underläge. Nu höll vi oss istället lugna och jobbade på och försökte spela vårt spel.

Du spelar just nu med Pasi Saarela och återvändaren Jens Bergenström. Vad har Jens betytt för kedjan och för laget?
- Han har tillfört massor av fart och energi till laget, säger lagkaptenen och lyser upp. Det har funkat kanonbra från första bytet. Jens är viktig i spelet vid sargen och är bra på att riva åt sig puckarna. Han har helt klart tillfört laget mycket och hjälpt till att höja oss ett snäpp.

Jämför det här laget med de som du spelat med tidigare säsonger i Allsvenskan?
- Vi har kanske inte så många stjärnor i laget som vi haft de tidigare gångerna. Sen tycker jag nog att standarden på Allsvenskan ökat en del sen sist också. Det har i alla fall blivit jämnare och tätare mellan lagen. Det är kanske därför det gått lite upp och ner längs vägen för oss också. Sen måste folk förstå att det är svårt för alla lag att vinna med sex eller sju mål i matcherna eftersom det är så jämt och tufft i serien.

Tycker du att laget har fått oförtjänt mycket kritik?
- Nej, det är svårt att säga att det är så. Folk har ju höga förväntningar på oss och det ska de ha. Men samtidigt måste de förstå att vi har ett helt nytt lag med lika mycket nytt runtomkring. Men det känns helt klart som att vi är på rätt väg nu.

MATCHSTART
16.00 i Ejendals Arena

SKADELÄGET:
Magnus Österby, ljumskproblem
Niclas Andersén, virusinfektion

NOTERBART 1:
Sundsvalls sportchef Ulf Zetterström har spelat två säsonger i Leksands IF. Åren 1981-1983 gjorde han 45 matcher och fyra mål i den blåvita tröjan. Numer bor han i sundsvall där han vid sidan om sportchefsskapet jobbar på en bilfirma.

Släkten är ju som bekant värst och det blev tydligt när Leksands senast mötte Sundsvall i Gärdehov. Då var det Ulfs son Niklas som med ett mål och en assisterande passning för Sundsvall lyckades få ett oavgjort resultat i matchen.

NOTERBART 2:
Petter Ullman är tillbaka. För en vecka sedan spelade han mot Leksand i Ejendals Arena. Nu spelar han med Leksand i Ejendals Arena. Snurrigt värre för den unge backen som dessutom fyllde 20 år i dag (fredag).

NOTERBART 3:
Biljettläget. På fredagseftermiddagen var 3400 biljetter bokade till matchen. En försiktig uppskattning pekar därmed på en publik på omkring 4000 personer.

Eftersom Leksand Superstars arrangerar stort partaj i Sportbaren innan matchen så kommer den norra ståplats läktaren att fyllas av skönsjungande supportrar lagom till matchstart.

NOTERBART 4:
Sundsvalls poängliga leds av Niklas Zetterström som redan omnämts. Han har gjort imponerande nio mål och elva assist. Bakom honom är det ett glapp ner till tvåan Jonas floberg (14 p, 4+10) och trean Alexander Sundqvist (13 p, 7+6).

I Leksand hittar vi, som vanligt, Janne Huokko i topp med tolv mål och elva assist. Bakom honom följer Pasi Saarela (17+5) och Morten Green (7+14). Mikael Karlberg (6+12) och Niko Mikkola (5+10) är fyra och femma.

NOTERBART 5:
Sundsvall är hårt skadedrabbade och för närvarande hittas följande spelare i kön till apoteket:
John Lindh (finger – långtidsskadad)
Alexander Larsson (axel – långtidsskadad)
Tommy Enström (axel – långtidsskadad)
Jörgen Nordlöf (långtidsskadad)
Anton Wigge (okänd skada)
Petter Rydén (sjuk)
Joakim Lundström (sjuk)

Källa: Sundsvalls sida på www.svenskafans.com

NOTERBART 6:
Leksands målvakt Joni Puurula har släppt in 1,66 mål per match (Tredje bäst av alla målisar i serien). Sundsvalls ordinarie målvakt Niklas Dahlberg har släppt in 3,05 mål per match.

FÖLJ MATCHEN I TV:
Matchen sänds inte i TV

VIA ONLINE-RAPPORTERING
stats.swehockey.se (laguppställningarna för båda lagen finns där en timme innan nedsläpp)

VIA WEBBRADIO

Ingen webbradiosändning från matchen.

LÄS OM MOTSTÅNDARNA INFÖR MATCHEN
www.sundsvallhockey.se