Pintxo Förlag

Inför Pisa-redovisningen tisdag 3/12: Tre Kronor lockar till läsning

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2013 10:27 CET

Imorgon tisdag 3/12 kl 11.00 presenteras resultatet av nya Pisa-undersökningen (2012). Förra undersökningen visade att 18 procent (24 procent av killarna, 10 procent av tjejerna) går ur grundskolan som så svaga läsare att de inte kan studera vidare. Redan i 15-årsåldern är alltså deras livschanser kraftigt beskurna.

För att locka fler unga till läsning krävs både nya röster och berättelser. En övertygelse Pintxo förlag delar med Svenska Ishockeyförbundet, som i vinter ger boken Grindforsen Winter Classic till samtliga 6- till 10-åringar i Tre Kronors ishockeyskola.

– När förlaget presenterade idén om boken tände vi direkt. Det är en varm och fartfylld berättelse som lockar både till läsning – och till att snöra på sig skridskorna! berättar Tommy Boustedt utvecklings- och landslagschef på Svenska Ishockeyförbundet.

Trots att ishockey är landets, jämte fotboll, mest populära idrott har det inte kommit en barnbok i hockeymiljö sedan 1990-talet (!). Hockeyintresserade unga har helt enkelt befunnit sig under förlagens radar.

– Utan samarbetet med hockeyförbundet tror jag inte vi hade kunnat ge ut boken, berättar Mattias Nykvist förläggare på Pintxo förlag. Boken fyller ett tomrum, över huvud taget saknas det bra sportberättelser för barn och unga.

För att vända den negativa utvecklingen behövs utöver nya röster och berättelser även nya läsande förebilder. Lika viktigt som att barnen får en bok som lockar dem till läsning, är att de får den av sina tränare och ledare.

Genom initiativet får 6 500 barn en bok som närmar sig deras största intresse med den kunskap, kärlek och respekt de förtjänar.

Om Grindforsen Winter Classic

Ebbot, Kim och Jocke spelar ishockey i Grindforsen HC. Efter att ha förlorat kvartsfinalen i Januaritrofén mot Ebbots störige finske kusin Mikkos lag, föds idén om att ta revansch i en utomhusmatch. En egen Winter Classic, precis som i NHL!

Tommy Boustedt, Svenska Ishockeyförbundet  070-445 04 18

Mattias Nykvist, Pintxo Förlag  070-531 04 51

Svenska Ishockeyförbundet är den samlande organisationen som främjar, utvecklar och administrerar idrotterna ishockey och inlinehockey på alla nivåer. Vi ansvarar för och driver föreningarnas gemensamma intressen, behov och önskemål såväl nationellt och internationellt.

Pintxo är förlaget med bollkänsla. Med kunskap, kärlek och respekt närmar vi oss ämnen och karaktärer som går andra förlag förbi.