Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté

Inför rullstolsrugby-EM "Vi ska försvara vår guld"

Pressmeddelande   •   Aug 08, 2013 08:01 CEST

Sveriges rullstolsrugbylandslag går in i EM i Antwerpen som regerande Europamästare den 12-18/8. I ett läge där IPC nyss utnämnt en av Sveriges nyckelspelare till 1 av världens 7 spelare värda att följa lite extra (#Ones2Watch) på vägen mot Rio 2016 känns trycket. EM arrangeras i Belgien och tävlingarna sänds LIVE på webben.

Sverige, Frankrike och Belgien var alla med och gjorde upp om äran i Paralympics i London 2012, nu är det dags för drabbning igen och även denna gång verkar förväntningarna på de tre nationerna vara höga.

Inte minst då på de regerande mästarna från 2011 – Sverige – som har ett rakt och enkelt mål:

– Bucklan ska med hem till Sverige igen, det är självklart vårt mål. Något annat mål kan vi inte ha, säger coach Gustaf Förare.

Det svenska laget har flera spelare värda att hålla ögonen på, något Internationella Paralympiska Kommittén (IPC) verkar ha tagit till sig i sin bedömning inför mästerskapen och tiden fram mot Rio. Detta då Tomas Hjert, en av de svenska spelarna, nu valts ut som #Ones2watch - en av de sju spelare i världen som IPC bedömer är värda att följa lite extra – på vägen mot Rio 2016.

Totalt är det åtta nationer som gör upp i EM i Antwerpen och turneringen börjar med gruppspel fördelat på två grupper (A & B).

Grupp A: Österrike
Belgien
Tjeckien
Tyskland
Storbritannien

Grupp B:
Frankrike
Italien
Polen
Schweiz

Följ tävlingarna live:
Alla matcher är planerade att sändas LIVE via arrangörens hemsida http://www.ecwcrugby2013.be/en

Svenska rugbylandslagets blogg: http://rullstolsrugby.nu/blogg/
Tävlingarna via Twitter - #ecwcrugby
Europamästerskapet på Facebook
Internationella förbundets hemsida: http://www.iwrf.com/?page=iwrf_news&id=210

Kontakt på plats i Antwerpen:
Britt Marie Mattsson: +46 73 091 73 84, +46 703-26 96 31

Svenska Handikappidrottsförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté (SHIF/SPK) är ett av 69 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsehinder, synskador och utvecklingsstörning inom 18 idrotter. Vi har ca 37 000 medlemmar organiserade i ca 480 föreningar. SHIF innehar även rollen som Sveriges Paralympiska Kommitté med ansvar för den paralympiska idrotten, som även inkluderar idrott organiserad inom ett antal andra SF. Vi leder också arbetet med Special Olympics, som är bredd- och motionsidrott för personer med utvecklingsstörning.

Notering: Paralympics är handikappidrottens motsvarighet till de Olympiska Spelen.