Nicklas Larenholtz

Inför upphandllng av Sökmarknadsföring/Sökmotoroptimering

Pressmeddelande   •   Nov 25, 2010 08:03 CET

Allt oftare erhåller Sökkonsulterna mail/samtal med frågor om hur man ska gå till väga när man har anlitat en webbyrå eller seo-leverantör som aldrig blir klar eller inte levererar resultat.

Idag är det mycket lätt att manipulera referenser (exempel), och visa utåt att man är större än vad man egentligen är. Av den anledning är det mycket viktigt innan man anlitar en byrå att grundligt gå igenom leverantören. Lita inte bara på referenser som står på hemsidan, gör istället en grundlig kritisk granskning. Ring upp referenserna, och ställ frågan huruvida kvalitén och leverans har varit från leverantören. Ställ frågor om vem som är att lita på i olika nätverk som komplement.

Det är av stor vikt att man inte går efter några enskilda bloggare utan gör en saklig kritisk undersökning. Kreditupplysning, nyckeltal från årsredovisningar som Kassalikviditet, soliditet och tillgångar är viktiga tal att se över hos bolaget man tänker anlita. Sociala forum som Reco.se är bra plattform att utnyttja för att få en bild av den potentiella leverantören.

Vi rekommenderar även att man gör sig mer införstådd i det man ska köpa, läs på mer om ämnet och skaffa dig en egen bild.

Kravställning

För de som är osäkra på vad man köper rekommenderar vi att man anlitar en kravställare som sitter på din sida. En oberoende kravställare som sitter i ditt knä som inte tar provision från webbyråer eller frilansande konsulter. Att anlita en kravställare är för många obegripligt, men det är något som man bör budgetera för i sin investering för att undvika fallgropar och fördyrande lösningar. Det blir inte dyrare bara för att man gör rätt från början. Att anlita en kravställare är något som betalar sig över tid.

Om Sökkonsulterna.

Sökkonsulterna vägleder dig i upphandling av sökmotoroptimering och tillhandahåller oberoende kritisk kravställning. Läs mer om sökmotoroptimering i vår branschportal.