Hästsportens hus

Information från STC: Staten utreder trav- och galoppsporten

Pressmeddelande   •   Apr 18, 2006 10:54 CEST

Svenska Travsportens Centralförbund (STC) hade i torsdags ett möte med finansmarknadsminister Sven-Erik Österberg med anledning av en snabbutredning av trav- och galoppsporten. Utredningen som görs av finansdepartementet tar utgångspunkt från hästnäringens villkor med särskilt perspektiv på trav- och galoppsporten. Målet är att utredningen skall vara klar i augusti. En referensgrupp till utredningen kommer att utses med representanter för STC, Svensk Galopp och ATG.

– Vi hade ett möte i positiv anda med Sven-Erik Österberg. Utredningen handlar om trav- och galoppsportens ekonomiska villkor. Det är väl känt att trav- och galoppsportens aktiva fått allt knappare ekonomiska ramar att leva under. Jag förväntar mig att utredningen tar fasta på den negativa utvecklingen och presenterar långsiktiga lösningar för hästsektorn som ju genererar ca 30 000 jobb. Inte minst därför är det angeläget att utredningen verkligen blir klar i augusti, säger STC:s ordförande Patrik Sandin.

Kontakter: Patrik Sandin, ordförande STC, telefon 0702 – 61 42 27 Ulf Hörnberg, generalsekreterare STC, telefon 08 – 627 22 39