Infotiv AB

Infotiv fördjupar samarbetet med General Motors Powertrain Sweden

Pressmeddelande   •   Okt 31, 2005 10:19 CET

Infotiv har tecknat ett strategiskt samarbetsavtal med General Motors Powertrain Sweden avseende utveckling och anpassning av motorstyrsystem. Avtalet är ett resultat av Infotivs strategiska satsningar inom områdena motorstyrsystem och förbränningsmotorer.

”Samarbetet omfattar i nuläget våra enheter i Trollhättan och Södertälje,” säger Alf Berntsson, VD Infotiv. ”I den konkurrensutsatta bilbranschen finns ständigt ökande krav på kortare ledtider, lägre utvecklingskostnader och nya arbetssätt samtidigt som höga kvalitetskrav måste uppfyllas. Vi kommer att kunna göra en insats när det gäller att leva upp till dom förväntningarna,” fortsätter Alf Berntsson.

”Avtalet kommer initialt att påverka ett mindre antal personer, men vi räknar med en dubblering inom kort. Vi är dessutom övertygade om att avtalet kommer att leda till uppdrag mot övriga GM-koncernen, främst i Rüsselsheim,” säger ansvarig affärsområdeschef och tillika projektledare på Infotiv, Kent-Åke Johansson, som även påpekar att det är i Trollhättan/Södertälje och Göteborg som dessa jobb kommer att genereras.

Infotiv har idag en stark position inom det aktuella segmentet och för även diskussioner med kunder utanför Sverige. ”Förhoppningsvis kommer vi inom en relativt snar framtid etablera nya lokalkontor ute i Europa,” avslutar Alf Berntsson.

Infotiv med i dagsläget drygt 190 medarbetare har sedan starten för sju år sedan vuxit snabbt varje år och finns sedan i somras även representerat i Mälardalen i och med öppnandet av ett nytt kontor i Södertälje.

General Motors Powertrain Sweden är huvudleverantör av drivelinekomponenter till Saab Automobile AB.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Alf Berntsson VD Infotiv AB
Tfn 031-339 39 10