Infrastrukturpropositionen: Fel, fel och förlegat!

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2008 11:17 CEST

- Fel prioriteringar, fel finansiering och förlegade lösningar är en bra sammanfattning av regeringens infrastrukturproposition, säger Peter Pedersen, vänsterpartiet.

- Den är otillräcklig om vi ska nå klimatmålen, den prioriterar vägar istället för järnvägar, och den är inte helt finansierad. Istället kräver den stora investeringar från kommuner och regioner, som redan idag har svårt belastade ekonomier. Dessutom tror regeringen i vanlig ordning på gammaldags lösningar som bolagiseringar och konkurrensutsättning. Så beskriver Peter Pedersen, trafikpolitisk talesperson för vänsterpartiet och ledamot av riksdagens trafikutskott, regeringens infrastrukturproposition.

- Vi måste mobilisera för klimatet, och då krävs stora satsningar på järnvägar. Vi har inte råd att skjuta på järnvägsinvesteringarna, både klimatet och svensk ekonomi blir lidande, menar Peter Pedersen, och aviserar att vänsterpartiet i samband med budgetmotionen som presenteras på tisdag kommer att presentera stora infrastruktursatsningar för hela landet. Budgetmotionen presenteras den 7 oktober klockan 09.00 i Stockholm samt på flera orter runt om i landet samma dag.

Kontakt:

Peter Pedersen: 070-343 97 54