Sony Sverige.

Inga kablar, ingen programvara, inget strul – ny Sony Walkman

Pressmeddelande   •   Aug 27, 2007 11:06 CEST

Sony lanserar nu en ny serie WALKMAN MP3-spelare som gör det extra enkelt att ladda över musik när och var man vill. Spelarna ansluts direkt i USB-porten och kan själva automatiskt hämta musikfiler med inbyggd programvara, samtidigt som batteriet laddas. De kan också användas som diktafon och två av modellerna har dessutom inbyggd FM-radio.

Med en vikt på endast 30 gram, är det lätt att ta med sig nya NWD-B103F i fickan eller i en väska. Men trots deras minimala yttre, är de laddade med smart teknik för en enkel hantering av musikfiler – även för de mest teknikovana.

Spelarna har inbyggd programvara för automatisk överföring av musikfiler, som gör det oerhört lätt att lägga in sina favoritlåtar. Det är bara att ansluta dem till datorns USB-port, så kommer de att söka igenom och kopiera över de MP3- och WMA-filer som finns i pc:ns ”min musik”-mapp (eller den mapp som man själv har specificerat).

Den nya NWD-B103F hanterar också enkelt situationen om pc:ns hårddisk innehåller fler ljudspår än vad som ryms på WALKMAN-spelaren. En smart inbyggd programvara överför automatiskt de senast nedladdade spåren från dator och säkerställer därmed att spelaren alltid är laddad med de nyaste låtarna. (Äldre ljudspår kan behöva raderas från spelaren för att ge plats för nya låtar från pc:n). För extra bekvämlighet laddas spelarens batteri via USB-porten när den är ansluten till en dator.

När WALKMAN-spelaren är laddad med musikfiler, är det lätt att söka efter de olika låtarna efter fil/folder eller sång/album/artist via den ljusa, lättlästa treraders LCD-displayen. (Ursprungligt artist- och albumnamn visas bara för musik med ID3-information.)

NWD-B103F har en lagringskapacitet på 1 GB, vilket motsvarar ca 660 låtar. I likhet med alla andra WALKMAN MP3-spelare har de en mycket klar, tydlig och dynamisk ljudåtergivning. En equalizer med sex olika ljudbilder gör det möjligt att ställa in spelarna efter egna önskemål.

Det går också att spela in radioprogram direkt från den inbyggda FM-mottagaren så att man kan lyssna på programmen när man vill. Alla modeller kan dessutom användas som diktafoner, där man kan spela in med den inbyggda mikrofonen och på så sätt slippa leta efter papper och penna.

Det går också att lyssna hemma till all den inspelade musiken på spelaren över en Sony mini/mikro stereoanläggning. Musikfilerna kan ”strömmas” direkt via USB-anslutningen till ljudanläggningen (förutsatt att musiken kan samma filformat som anläggningen). Funktionen stöds av följande Sony-system: DHC-AZ33D serien (mini), CMT-U1BT, CMT-U1, CMT-DH5BT, CMT-HX5BT, CMT-HX3 samt CMT-BX3 (mikro).

Ett par komfortabla hörlurar som matchar den höga ljudkvaliteten med ett snyggt utseende medföljer.

SLUT

NWD-B103F Ca 600 kronor (inkl moms)

Lansering på marknaden: Augusti 2007

För ytterligare information, kontakta Sony Sverige:
Lars Bondebjer, Produktchef, 08-585 450 88, 0708-55 65 02, lars.bondebjer@sony.se

Bilder finns att hämta på Newsdesk, via länk på www.sony.se/press

Om Sony
Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom digital underhållning.
Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2007 uppgick till 55,83 miljarder euro (8 296 miljarder yen) , baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 148,6 yen på 1 euro. Koncernen har ca 163 000 medarbetare världen över.
I Europa nådde Sony en försäljning på 13,71 miljarder euro (2 038 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2007. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde under samma period en försäljning på 9,12 miljarder euro.
Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com.

– Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR
lennart.thulin@norsholmen.se, 08-585 45 000, eller mobiltelefon 0705-106 106.