Transportföretagen

Ingen lösning nådd – strejken ett faktum

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2016 01:02 CET

Nu bryter Unionens flygstrejk ut. Parterna fick sent under söndagskvällen ett bud. Parterna kommer att besvara budet under måndagen. Det innebär att strejken startar 07.00 imorgon på måndagsmorgonen.

Svenska Flygbranschens och GECs ambition har sedan förhandlingarna inleddes i höstas varit att teckna kollektivavtal för kabinpersonal anställd i företaget. Unionen lämnade förhandlingarna efter bara tre förhandlingsdagar och varslade om den strejk som nu träder i kraft.

- Vi är mycket besvikna på att det nu blir en strejk, men hoppas på en lösning under måndagen, säger Elisabeth Holming-Schiller, tf vd Svenska Flygbranschen.

GEC anställer piloter och kabinpersonal för företaget Flybe som i sin tur är upphandlade av SAS för att flyga vissa sträckor. GEC erbjuder fasta anställningar till marknadsmässiga löner och har en tydligt uttryckt vilja och tagit initiativ till – i enlighet med den svenska modellen – att teckna kollektivavtal.

För mer information kontakta Elisabeth Holming-Schiller, förhandlingschef och tf vd för Svenska Flygbranschen: 0730-447108 eller elisabeth.holming-schiller@transportforetagen.se eller Ebba Fredin, pressekreterare Transportföretagen, 0730-447120 eller ebba.fredin@transportforetagen.se

transportforetagen.se

Svenska Flygbranschen är ett av åtta förbund inom Transportföretagen. Svenska Flygbranschen organiserar ca 100 företag med drygt 10 000 anställda. Transportföretagen är en samarbetsorganisation för arbetsgivar- och branschförbund inom transportnäringen, inklusive motor- och petroleumbranscherna, samt en förbundsgrupp inom Svenskt Näringsliv.

transportforetagen.se/sfb