Ingenjörsamfundet

Ingenjörsamfundet deltar i EU-konferens

Pressmeddelande   •   Dec 15, 2009 08:00 CET

Ingenjörsamfundet medverkar i slutkonferensen för det europeiska året för kreativitet och innovation som hålls i Stockholm 16 - 17 december. Ett livslångt lärande om kreativitet och innovation, från skolåren genom arbetslivet, är en nyckelfråga för Europas tillväxt och arbetsmarknad. En nyckelfråga Ingenjörsamfundet driver.

Ingenjörsamfundet är en yrkesorganisation för ingenjörer, tekniker och naturvetare. Under trettio år har man utvecklat konceptet Finn upp för att ta vara på kreativiteten hos svenska elever och höja deras intresse för teknik och naturvetenskap. Nu tar Ingenjörsamfundet det konceptet på export.

- Vi vill sprida Finn upp till andra europeiska länder. Metoden kan anpassas till alla skolsystem
i Europa och vi har mycket att erbjuda. Nu söker vi samarbetspartners inom EU, berättar projektledaren Sofia Björkvi.

Finn upp är både en utbildningsmetod och tävling för kreativitet, innovation och problemlösning i skolan. Ingenjörsamfundet har sedan starten 1979 fått in över 48 000 smarta idéer från elever i
12-15 års ålder. Det gör Finn upp till Sveriges största uppfinnartävling för skolbarn.

Under 2009 lanserade Ingenjörsamfundet ett nytt koncept, Innovatörerna, till Sveriges fyra miljoner arbetstagare. Målet är att höja innovationskraften på svenska arbetsplatser. Konceptet stöds av en TV-serie och en webbaserad verktygslåda för innovationsarbete.

- Kreativitet och innovation måste ses som ett livslångt lärande. Vi vill inspirera företag, speciellt små företag, att skapa ett innovativt företagsklimat och att involvera alla medarbetare i innovationsprocessen, förklarar Ingenjörsamfundets VD Terje Andersson.

Ingenjörsamfundet anser att det är viktigt att öka medvetenheten om vilken innovationskraft det finns bland de anställda. Innovatörerna är ett sätt. Denna aspekt behöver nu inkluderas i policyarbetet med den framtida innovationspolitiken på alla nivåer.

Läs mer om Finn upp och Innovatörerna. www.ingenjorsamfundet.se

Läs mer om EU:s slutkonferens för året för kreativitet och innovation. www.se2009.eu/kreativitet2009

För mer information kontakta gärna
Sofia Björkvi, projektledare, 070-750 71 14, sofia.bjorkvi@ingenjorsamfundet.se
Terje Andersson, vd, 0761-35 57 58, terje.andersson@ingenjorsamfundet.se

Ingenjörsamfundet är yrkesorganisationen för dig som arbetar med teknik och naturvetenskap och är medlem i Finansförbundet, Försvarsförbundet, SKTF, ST eller Unionen. Ingenjörsamfundet gör det möjligt för dig att utvecklas i yrkeslivet.