Inger Segelström beklagar sammanbrottet i toppmötesförhandlingarna

Pressmeddelande   •   Dec 15, 2003 11:34 CET

Inger Segelström (s), ordförande för riksdagens EU-nämnd, beklagar i en kommentar sammanbrottet i förhandlingarna under helgens EU-toppmöte.

- Alla partier i EU-nämnden har, trots tidsbristen, på alla sätt medverkat tillsammans med regeringen för att ta ansvar för förhandlingarna om EUs framtid, säger Inger Segelström och fortsätter:

- Tyvärr kan jag konstatera att det italienska ordförandeskapet och premiärminister Berlusconi inte lyckats med att få fram handlingar eller kompromissförslag som möjliggjort en uppgörelse.

- Jag hoppas att det som Sverige hittills uppnått i förhandlingarna, om alliansfrihet och jämställdhet, kan ligga till grund för de fortsatta förhandlingarna.

- Vi ser hur viktigt det är att Sverige är EU-medlem eftersom det är Sverige som driver miljöfrågorna och arbetsrätten på EU-nivå. Det kommer vi att ta med oss till de fortsatta förhandlingarna. Jag vill också säga att det står klart EUs nya smittskyddsmyndighet kommer att placeras i Sverige, vilket vi förstås är mycket nöjda med, avslutar Inger Segelström.

Sebastian Navab