Dramaten

Ingmar Bergman till minne

Pressmeddelande   •   Aug 29, 2007 16:03 CEST

Dramaten hyllar och minns Ingmar Bergman måndag 3 september.

”Sebastian Bach hade återkommit från en resa, hustrun och två av barnen hade dött under hans frånvaro. Han skrev i dagboken: Gode Gud måtte jag inte förlora min glädje. I Hela mitt medvetna liv har jag levat med detta som Bach kallade sin glädje. Den räddade mig genom kriser och elände och fungerade lika trofast som mitt hjärta. Ibland överväldigande och svårhanterlig men aldrig fientlig eller destruktiv. Bach kallade tillståndet sin glädje, en glädje av Gud. Gode Gud måtte jag inte förlora min glädje.” Ur Laterna Magica av Ingmar Bergman.

Medverkande är Lena Endre, Pernilla August, Bibi Andersson, Julia Dufvenius, Elin Klinga, Gunnel Fred, Irene Lindh, Gunnel Lindblom, Stina Ekblad, Ewa Fröling, Marie Richardson, Kristina Adolphson, Börje Ahlstedt, Jonas Malmsjö, Ingvar Kjellson, Björn Granath, Örjan Ramberg, Johan Rabaeus, Per Myrberg, Peter Mattei, Roland Pöntinen, Romeo & Julia Kören, Junekvintetten och Matti Bye.

Hyllningen tv-sänds i SVT1 tisdag 4 september klockan 20.00 och repriseras onsdag 5 september i SVT2 och SVT24 klockan 12.05 och lördag 8 september klockan 16.40.

Ett samarrangemang mellan Kungliga Dramatiska Teatern och Regeringskansliet.

Pressbilder finns att hämta i Pressrummet på www.dramaten.se Lösenord: drama

Dramaten är Sveriges nationalscen med ansvar att framföra såväl den klassiska dramatiken som nyskriven svensk och utländsk dramatik. 1788 grundades Dramaten av Gustav III och Dramatenhuset vid Nybroplan invigdes 1908. Varje år spelar Dramaten cirka 1000 föreställningar för drygt 300 000 personer på sju egna scener samt på turné. Staffan Valdemar Holm är VD och konstnärlig ledare sedan 2002. Teatern har omkring 350 årsanställda varav cirka 90 skådespelare. Dramaten är ett statligt aktiebolag som leds av en styrelse utsedd av regeringen.

Ulrika Nilsdotter Geiger
Presschef/Press & Publicity