Move Management AB

Inkluderande ledarskap – vad är det och vad ger det för fördelar? Move Management ger svaren under årets mest angelägna ledarskapsworkshop.

Pressmeddelande   •   Jun 24, 2019 11:30 CEST

30 augusti 2019 bjuder Move Management in till frukostworkshop i lokalerna på Olof Palmes gata 23 i Stockholm. Temat är Inclusive leadership (Inkluderande ledarskap) och workshopen leds av seniora Movekonsulten Gigi de Groot som har lång internationell erfarenhet av att arbeta med mångfaldsfrågor och inkluderande ledarskap.

Mångfald på arbetsplatsen när det gäller ålder, kön, sexuell läggning, kulturell bakgrund, familjesituation, religion, etniskt ursprung, utbildning med mera var en av topptrenderna inom HR 2018. Men till skillnad från många trender är det här inte ett övergående fenomen utan en fråga som kommit för att stanna; mångfald är helt enkelt en förutsättning för en organisations överlevnad i den allt mer hårdnande globala konkurrensen. Hur då? Ju mer en organisation omfamnar mångfald desto mer kreativ och innovativ blir den. Icke-homogena team genererar helt enkelt fler nya fräscha idéer och lösningar än homogena dito. Och det beror främst på att teammedlemmarna har olika bakgrunder och att de tillför sina unika erfarenheter och perspektiv på saker och ting.

-Forskning visar att det finns en direkt korrelation mellan mångfald och innovationsgrad. Ju mer ett företag satsar på mångfald, desto mer innovativt blir det, säger Gigi de Groot på Move Management.

Men för att ett företag ska attrahera topptalanger med olika bakgrunder och utnyttja fördelarna som mångfald ger, fullt ut, måste ledarskapet främja mångfald och inkludering. Ett inkluderande ledarskap gör att det enligt konsultnätverket Deloitte är sex gånger större sannolikhet att en organisation utvecklas och det här är många ledare medvetna om.

Enligt Russel Reynolds Associates (2017) anser hela 74 procent av ledarna i globala organisationer att just mångfald och inkludering är avgörande för att nå framgång. Trots det är det många globala ledare som inte vet vad begreppet Inkluderande ledarskap innebär – hela 24 procent säger sig till och med vara helt ovetande, enlig Russel Reynolds Associates.

-Här behövs information och det är vad vi ska försöka ge på vårt frukostevent den 30 augusti. Vi kommer också att förklara och visa mer i detalj hur och varför inkluderande ledarskap är bra för en organisation, säger Gigi de Groot.

Anmälan: https://inclusiveleadership.confetti.events

Varje människa har en uppsättning förmågor, talanger och egenskaper. På Move är vårt jobb att hitta det som finns inombords och göra det synligt. När kraften släpps lös och potentialen ges utrymme, kan vad som helst hända. Och det är startskottet till att hela organisationen börjar växa på allvar. Vi ser passion.