LivsmedelsFöreningen

Inline-mixing som verktyg för effektiv produktion

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2012 14:16 CEST

Hur undviker man klumpar när man blandar pulver med vätska? Det problemet får sin lösning vid ett frukostseminarium arrangerat av Livsmedel i Fokus under ProcessTeknik på Svenska Mässan i Göteborg.

David Hellborg på QB Food Tech håller seminariet och kommer bland annat att prata om hur man kan undvika klumpbildning genom att anpassa parametrarna i processen.

‒ Det är ett seminarium på grundläggande nivå, men intressant för alla som jobbar inom processindustrin, inte bara livsmedelsindustrin, säger David Hellborg.

Han kommer att beskriva principerna vid blandning av pulver och vätska, hur och varför klumparna uppstår och hur man undviker problemen.

‒ Det är ett vanligare problem än man kanske tror inom industrin och skapar många flaskhalsar som stör produktionen. Att blanda juice och vatten är inga problem, men så fort man skall använda förtjockningsmedel eller konsistensgivare blir det betydligt svårare.

‒ Dessutom utförs blandning ofta batchvis vilket gör det svårt att effektivisera processerna enligt just-in-time-principer. Att blanda kontinuerligt kan därför ge stora fördelar, något som allt fler industrier uppmärksammat. Det kräver dock mer kontroll över och kunskap om sin blandningsprocess, kommenterar David Hellborg.

Den 10 oktober arrangerar Livsmedel i Fokus, tillsammans med QB Food Tech, ett frukostseminarium i inline-mixing på mässan ProcessTeknik (Svenska Mässan). Föranmälan gör du här