Ung Företagsamhet Skaraborg

Innovation Camp på Balthazar

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2016 21:13 CET

Den 2 februari arrangerade Ung Företagsamhet Skaraborg ett Innovation Camp tillsammans med Balthazar Science Center och IT-gymnasiet i Skövde. Under en heldag fick gymnasielever i åk 2 från IT-gymnasiet arbeta med ett uppdrag formulerat av Balthazar Science Center. I slutet av dagen presenterade eleverna sina lösningar inför en jurygrupp.

Ett Innovation camp är en innovativ workshop som tränar samarbete, kreativitet och problemlösningsförmåga. I grupper, arbetar eleverna strukturerat genom olika faser fram lösningar på verkliga problem som sedan presenteras för uppdragsgivaren.

Under ett Innovation Camp tränas eleverna i att leverera lösningar under tidspress. Drygt 60 st elever från IT-gymnasiet i Skövde deltog på tisdagens Innovation Camp som till största del genomfördes i Balthazar lokaler. Många spännande förslag om hur Balthazar kan utveckla konceptet kvällsöppet presenterades under dagens Innovation Camp. Juryn utsåg till slut grupp nr:4 som det vinnande förslaget.

Juryns motivering: Ett koncept som kan locka alla med betoning på KUL! En bra presentation av en galen grupp som sett det röda Z i Balthazar. Ett långsiktigt projekt med klockren marknadsföring.

Juryn bestod av: Linnea Pentikäinen Ungdomsutvecklare Skövde kommun, Pernilla Bolde Ungdomsforum, Christian Johansson Näringsutvecklare Skövde kommun och John Downey Balthazar Science center.

Grupp nr 4 kallade sitt förslag för: Explosive, Static & Stellar Fun!

Detta förslag innehåller fem olika tema kvällar med trevligt umgänge och intressanta experiment. Gruppens förslag på tema kvällar:

Fire Night! Explosive Fun!

Kemiska experiment som involverar Eld och mindre explosioner.

Electric-Night! Static Fun!

Kväll med elektriska experiment med elektriska kretsar, lampor och ellära.

Space Night! Stellar Fun!

Genomgångar med olika stora rymd ämnen, som t. ex Svarta-hål och supernovor.

Robot Night! MECHA Fun!

Uppgiftsbaserat grupprojekt där besökarna får bygga sina egna robotar och försöka komma igenom en ”Trial & Error” obstacle course.

Freedom Night! Just Fun!

Två kvällar där besökarna får bestämma vad de tyckte var roligast att göra och vad de skulle villa prova igen eller göra mer av.