TelecomCity, Karlskrona

Innovationspris från BTH och publik-omröstning i People’s Choice, spännande inslag i årets Cut The Wire Award.

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2010 11:54 CEST

Den 23 september är det återigen dags att avslöja vilka företag som utsetts tilvinnare i Cut The Wire Awards – tävlingen där det är kunderna som uppmärk-sammas och belönas för sina insatser inom mobil tjänsteutveckling. Under årets prisceremoni kommer Blekinge Tekniska Högskola att dela ut ett speciellt innovationspris och allmänheten får möjligheten att utse sin favorit bland de nominerade bidragen i kategorin – People’s Choice.

Cut The Wire Awards arrangeras av TelecomCity för femte året i rad. I årets tävling har 20 bidrag nominerats i sammanlagt 6 olika kategorier; Banking and Finance, Health and Insurance, Industry and Energy, Communications, Public Sector och Creative Industries. Men det finns också en sjunde kategori – People’s Choice – där allmänheten utgör jury. Alla de 20 bidragen ingår i denna kategori där allmänheten röstar fram sin egen favorit via SMS.

– Mobila tjänster är aktuellare än någonsin och allt fler kommer dagligen i kontakt med tjänsterna i sin vardag. Därför ger vi allmänheten möjligheten att berätta för oss vilka tjänster de tycker är bra, säger Richard Lidén, projektchef på TelecomCity. Cut The Wire Awards har alltid haft fokus på kundernas behov och lösningar. Nu går vi steget längre och lyssnar på vad kundens kund tycker om tjänsterna.

Du röstar enkelt genom att SMA: a bokstavskoden för just ditt favoritbidrag till 72500. Omröstningen är öppen fram till den 23 september kl. 19.00 och det kostar 2 kr att rösta (utöver operatörens trafikkostnad för SMS)

I samband med årets prisceremoni har Blekinge Tekniska Högskola tagit fram ett speciellt innovationspris – BTH Innovation Prize.

Vilka som utses till vinnare avslöjas under festliga omständigheter på Cut The Wire Award-galan i Karlskrona Konsthall den 17 september. Galan arrangeras i samband med det internationella affärseventet TelecomCity Catwalk 09. Läs mer om de nominerade bidragen här nedan eller på http://www.telecomcity.org/hem/ctwa10.aspx. Följ utvecklingen i omröstningen om People’s Choice på: http://www.telecomcity.org/hem/ctwa10/vote-for-%22peoples-choice%22.asp

Mer Information:

Richard Lidén, Projektchef TelecomCity
richard.liden@telecomcity.org

Banking & Finance
- Handelsbanken with Handelsbanken Mobiltjänst, supplied by Cybercom. Mobile banking solution.- People’s Choice lettercode tcity han
- Nordea with Nordeabanken i mobilen, supplied by WIP. Mobile banking solution.- People’s Choice lettercode tcity nor
- Swedbank with Mobile Banking Application, supplied by WIP. Mobile application for Android and iPhone. - People’s Choice lettercode tcity swe
- Auriga with PayAir, supplied by PayAir. Mobile payment solution. - People’s Choice lettercode tcity auri

Health and Insurance
-
AMF with Mobil Marknadsföring 360, supplied by Mobiento. Several mobile marketing solutions supporting AMF’s business. .- People’s Choice lettercode tcity amf
- Apoteket with Apotekets Pollenkoll, supplied by Doberman. iPhone application that allows for allergy sufferers to keep track of pollen levels. .- People’s Choice lettercode tcity apo
- iDoc24 with iDoc24, supplied by Aggressive Development. Send an MMS picture of a skin trouble and receive a medical doctor’s diagnosis in your mobile phone. .- People’s Choice lettercode tcity ido

Industry and Energy
-
Aura Light with Secure Phone, supplied by Inquso. Mobile device management solution. .- People’s Choice lettercode tcity aura
- LVI International with MagniLink Go!, supplied by Fujitsu. Portable reading support for visually impaired. .- People’s Choice lettercode tcity lvi
- G4S Security Services with PreCom, supplied by PocketMobile. Mobile support solution for watchmen. - People’s Choice lettercode tcity g4s

-
Telenor, Telia, Swedbank and Finansiell ID-teknik with BankID i mobil, supplied by Forsbrand Telecom. Use your mobile phone for identification. This solution replaces many of your other existing security solutions. .- People’s Choice lettercode tcity ttsf
- Bilspeditions Transportörförening with iLOG, supplied by WIP. Web based logistics system with mobile connections. .- People’s Choice lettercode tcity bil
- Telia-Sonera with iPhone App för Telia säker lagring, supplied by Storegate. Your personal hard drive on internet accessible via iPhone. .- People’s Choice lettercode tcity tel

Public Sector
-
Räddningstjänsten i Stor-Göteborg with LiveResponse, supplied by Ideaviate. Mobile live video solution for rescue operations and crisis management.- People’s Choice lettercode tcity rad
- Stockholms Stad with TeDuco, supplied by MoSync and Astando.
Mobile turn-by-turn solution for blind and visually impaired. .- People’s Choice lettercode tcity sto
- Trafikverket with Trafikinfo, supplied by Cybercom. Gives the user up-to-date information about the traffic situation. .- People’s Choice lettercode tcity tra

Creative Industries
-
Sydsvenskan with Minafynd.se, supplied by Kaskado. Mobile advertising service. .- People’s Choice lettercode tcity syd
- Tsunami Systems, with English-Spanish verbs, supplied by Softhouse. m-learning application. .- People’s Choice lettercode tcity tsu
- Göteborgs Symfoniorkester with The Street Orchestra, supplied by HiQ. Mobile game that gives the user the possibility to participate in a spontaneous orchestra. - People’s Choice lettercode tcity got
- Karlskrona Kommun with What’s App Karlskrona, supplied by WIP. iPhone application that provides valuable information for tourists. .- People’s Choice lettercode tcity ido

BTH Innovation Prize
- Aggressive Development with iDoc24 - Send an MMS picture of a skin trouble and receive a medical doctor’s diagnosis in your mobile phone. .- People’s Choice lettercode tcity ido
- Ideaviate with LiveResponse.  - Mobile live video solution for rescue operations and crisis management.- People’s Choice lettercode tcity rad
- Logica with Logica EMO - Mobile solution that provides real time monitoring and analysis of driving behaviour and carbon emissions. lettercode tcity ral
- MoSync with Astando and TeDuco. - Mobile turn-by-turn solution for blind and visually impaired. - People’s Choice lettercode tcity sto
- HiQ with The Street Orchestra. - Mobile game that gives the user the possibility to participate in a spontaneous orchestra. - People’s Choice lettercode tcity got

TelecomCity, som finns i Karlskronaregionen är vad man i branschen kallar en ”hot spot” inom telekombranschen. Sedan mitten av nittio-talet har företagen i TelecomCity arbetat med mobila lösningar, telekommunikation och trådlösa tjänster. Det är här som IT och Telecom har blivit en internationell industri, som består av ett 50-tal branschledande företag som tillsammans har ca 5000 anställda. Här grundades Europolitan, en av de första och sedermera största mobiloperatörerna, som var med och utvecklade den svenska mobilmarknaden. Idag finns, bland många andra, Ericsson och Telenor med i gruppen, liksom en mängd innovativa produktbolag. Dessa bolag och andra gör att vi i regionen och i TelecomCity har hela telecomindustrin på plats. I nätverket ingår också Karlskrona kommun samt Blekinge Tekniska Högskola med fokus på hållbarhet och tillämpade IT.