Dataföreningen i Sverige

Innovativa applikationer ska hjälpa Östersjön

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2010 22:06 CET

På onsdagen 10 nov presenterar DFS Young Professionals (DFSYP) sina bidrag till tävlingen Hello Baltic Sea – Application Design Award. En tävling som uppmanar innovativa utvecklare att fokusera på Östersjöns miljöproblem.

Hello Baltic Sea – Application Design Award är ett initiativ taget av Kista Science City. Tävlingen vänder sig till utvecklare som vill vara med att positivt påverka Östersjöns miljöutmaningar. Med förhoppning om att vinna 50 000 kr i prispengar kommer de tävlande bidragen att presenteras under ett seminarium i Kista.

DFSYP står för flera av dessa bidrag. Bland annat en spelidé som genom problemlösning ska väcka ett engagemang för Östersjöns välmående, hos såväl unga som vuxna.

DFSYP är ett nätverk inom Dataföreningen som vänder sig till den som är under 35 i IT-branschen. Nätverket ger medlemmarna bland annat tillgång till ett unikt kontaktnät och informationsutbyte med ledande personer inom IT. Nätverkets tävlingsbidrag har arbetats fram i en serie workshops under hösten.

Presentation med efterföljande prisutdelning sker på onsdagen 10 november på Hello Baltic Sea Seminar i Kista.

För mer information, besök http://natverk.dfs.se/riks/yp eller www.hellobalticsea.com. Du kan även vända dig till Inger Gran, föreningsdirektör på Dataföreningens Stockholmskrets, inger.gran@dfs.se.

Dataföreningen är en oberoende intresseorganisation för yrkesverksamma inom IT-området och IT-relaterade områden. Antalet medlemmar är cirka 20 000. Föreningen bedriver sin verksamhet i kretsar och nätverk i hela landet. Dataföreningen har fyra dotterbolag, vars verksamheter är inriktade på kompetensutveckling: DF Datakörkortet AB, DF Certifiering, DF Kompetens samt Dataföreningen i Sverige Service AB.