JVC

Innovativa funktioner och användarvänlighet i fokus i JVC:s senaste Full HD-kameror

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2011 13:22 CET

NYA EVERIOMODELLER FRÅN JVC

Nu lanserar JVC en rad nya Everio-modeller som kombinerar nyskapande, formgivning och avancerad teknik. Samtliga modeller filmar i full HD, och flaggskeppet GZ-HM960 är en av marknadens första videokamera som konverterar 2d till 3d

Toppmodellen GZ-HM960 kan konvertera tidigare inspelat material från 2d till 3d, och resultatet syns direkt på den 3,5 tum stora lcd-skärmen – Detta gäller givetvis även stillbilder. 2d-inspelningar som konverterats till 3d kan sedan skickas via HDMI till en extern 3d-skärm för visning med full effekt.

Kamerans F1.2-objektiv är omkring två gånger så ljusstarkt som konventionella kameraobjektiv och matchar den bakgrundsupplysta CMOS-sensorn perfekt. Spela in inomhus eller utomhus under ljusförhållanden ner till 2.0 lux med strålande resultat. Den nya Everio-modellen är även utrustade med en 40x optisk Konica Minolta HD lins, och vid inspelning i standardupplösning erbjuds en dynamisk zoom på upp till 70 gånger utan att bildkvaliteten försämras.

Intelligent AUTO och automatisk inspelning

Beroende på motiv analyserar kameran omedelbart ansikten, ljusstyrka, färg och avstånd, för att sedan automatiskt välja de bästa inställningarna. Ljusstyrka, skärpa, krominans och gammavärden med mera optimeras kontinuerligt för att säkerställa högsta bildkvalitet vid varje tillfälle. Everios intelligenta ansiktsigenkänning detekterar upp till 16 ansikten och justerar fokus och exponering automatiskt för dessa.

En finess är ”Smile Meter” som registrerar hur mycket människorna i motivet ler och visar en indikering i procentsats. Med Smile Shot tar kameran automatiskt ett foto varje gång leendenivån når ett visst antal procent. Det går även att använda Everio-modellerna som övervakningskamera eller för att bevaka en händelse – När ett föremål kommer in i detekteringsområdet och luminansen ändras, startas inspelningen automatiskt och avbryts efter 5 sekunder utan rörelse.

Den inbyggda trådlösa Bluetooth-tekniken innebär en rad smidiga tillämpningar. Överför video och stillbilder till en smartphone och ladda upp till nätet, synkronisera mot exempelvis Google Maps eller varför inte helt enkelt styra videokameras grundfunktioner?

Till skillnad från tidigare modeller är nu flertalet av kamerorna utrustade med en pekskärm för smidigare åtkomst av inställningar och funktioner. Dessutom behövs inte längre någon installationsskiva eftersom alla nödvändiga filer och program numera ligger i kameran. Det integrerade ”Everio MediaBrowser 3” är en avancerad programvara som sköter allt från avspelning, datahantering och enkel redigering av video och stillbilder till enkla delningsfunktioner, såsom uppladdning till YouTube eller Facebook.

Pris och tillgänglighet:
Lansering på marknaden: tidig vår 2011

Rekommenderat Pris

GZ-HM960: 11 000 kronor inkl. moms.

Övriga nya Everio-modeller:
GZ-HM845: 7 500 kronor
GZ-HM650: 4 500 kronor
GZ-HM445: 3 700 kronor
GZ-HM30: 2 700 kronor

Bildmaterial:

För mer information:

www.jvc.se

För mer information, kontakta:
Ulf Roghult, JVC Svenska AB, ulf.roghult@jvc.se

Andreas Bergsman, Presskontakt, andreas@cedkommunikation.se
tel: 0707-14 49 47.

Om JVC

1927 grundades Victor Company of Japan, det företag som för oss alla är mer känt som JVC.

Ända sedan starten så har JVC legat långt fram när det gäller utveckling av tekniska produkter, och redan 1939 togs den första TV-apparaten fram i Japan. Därefter har JVC med jämna mellanrum presenterat ny teknik som har tagit hela elektronikvärlden med storm och resultatet har blivit att det nu finns JVC-produkter i var mans hem.
1958 frambringade JVC världens första stereo-LP, 1976 togs den unika VHS-tekniken fram och 1988 såg NICAM, stereovideon, sitt ljus för första gången.

Detta är bara ett fåtal exempel på de produkter som gjort JVC till ett multinationellt företag och som har vunnit en mängd fina priser världen över. Vår ambition är nu att hela tiden fortsätta att ta fram ny spännande teknik, fortsätta att ta världen med storm och ge dig nya produkter som förgyller ditt hem och din tillvaro.