Ung Företagsamhet Borås

Innovativa gymnasieelever löser stort problem åt Emballator!

Pressmeddelande   •   Feb 21, 2013 11:07 CET

Hela nästa vecka, måndag 25 februari fram till fredag 1 mars, kommer 120-talet kreativa ochdrivna elever från Teknikprogrammet på Sven Eriksonsgymnasiet i Borås att jobba med ettverklighetsbaserat problem genom Ung Företagsamhets koncept Innovation Camp.

Uppdragsgivaren är Emballator i Ulricehamn och uppdraget är hemligt för eleverna fram till dagen dåInnovation Camp går av stapeln och presenteras på plats av uppdragsgivaren. Eleverna delas in i grupperoch ska under veckan ta fram en innovativ, direkt genomförbar lösning på uppdraget. Till sin hjälpunder framtagandet av sin lösning har eleverna en expertpanel med ett tiotal handplockade personer frånkommunen och näringslivet. Dessa har till uppgift att hjälpa och rådgiva eleverna för att få fram innovativaoch genomförbara lösningar på uppdraget. I slutet av veckan presenterar grupperna sina lösningarför en jury, tillsammans med uppdragsgivaren, som utser en vinnare och det är den mest innovativa ochbästa lösningen som vinner.

Denna vecka arrangeras av Ung Företagsamhet Älvsborg. Innovation Camp är en kreativ workshop ochen tävling som syftar till att träna elevers samarbetsförmåga, handlingskraft och stärka deras vilja att varamer företagsamma. Dessutom kommer uppdragsgivaren att få ett antal kreativa och användbara idéer och den vinnande lösningen kommer att få presentera sin idé hos Emballator 27 mars.

Datum: Måndag 25 februari - Fredag 1 mars

Tid: Måndag 09.00-15.00 (uppdraget startar) och Fredag 09.45-13.00 (jurypresentationer och prisutdelning)

Plats: Sven Eriksonsgymnasiets aula, Borås

I Ung Företagsamhet Älvsborg läser ca 25% av alla gymnasieelever UF. Undersökningar visar att 24 procent, av dem som drivit UF-företag genom historien, tio år senare har företagarerfarenhet. I snitt anställer de fyra personer vilket gör att dessa elever har bidragit till minst 180 000 nya arbetstillfällen.