Globe Forum

Innovatör från Danderyd vidare till final, i Globe Forum Tour

Pressmeddelande   •   Nov 16, 2010 19:20 CET

Plagazi AB var ett av innovationsföretagen som tog sig vidare till finalen av Idol för innovatörer. Finalen är under Globe Forum World Conference i Stockholm den 10-12 maj 2011. Åtta innovatörer tävlade mot varandra med sina hållbara innovationer under det första stoppet som Globe Forum Tour anordnade i fredags.

Ett företag från Danderyd är en av finalisterna, Plagazi AB, som gick vidare från Globe Forums Idol för innovatörer. Tävlingen hölls i Lund i fredags där åtta innovationsföretag fick chansen att presentera sina innovationer för en jury på Universitets huset i Lund.

Plagazi AB erbjuder en metod för att göra om avfall till vätgas. Företagsnamnet kommer från begreppet plasma förgasning. Tekniken går ut på att värma upp avfallet till så höga temperaturer att det förgasas och delas upp i molekyler. Systemet är helt stängt och släpper inte ut några miljöfarliga restprodukter. Avfall kan förvandlas till vätgas, metanol och råvara för diesel produktion.

Den andra finalisten var Ekobalans Fenix AB från Lund som erbjuder en lösning för hantering av restprodukter som biogas, avloppsslam och aska.

Finalisterna har chansen att vinna ett medlemskap i Globe Forums Facilitator Program till ett värde av 100 000 kronor i finalen som hålls i Stockholm under Globe Forum World Conference. Globe Forums Facilitator Program är ett ettårigt program som hjälper innovatörer och företag med försäljning och marknadsföring. Genom Globe Forums globala nätverk kan de hjälpa innovatörer ut på marknaden för att nå nya kunder, affärspartners och investerare.

För mer information, vänligen kontakta:

Alexander Yü, Sales Manager, Globe Forum,
Mobil: 073 520 66 31, E-post: alexander.yu@globeforum.com

Linda Edling, Public Relations, Globe Forum,
Tel: 08-586 199 00, E-post: linda.edling@globeforum.com

Globe Forum är en internationell mötes- och marknadsplats för innovation och hållbar utveckling, med experter, innovatörer och företag. Globe Forum i Stockholm 2010 lockade 1000 företagsledare, entreprenörer, akademiker och politiska ledare från Europa, Asien och de mest dynamiska tillväxtmarknaderna. Nästa Globe Forum arrangeras i Dublin 17-18 november 2010.

www.globeforum.com