Globe Forum

Innovatör från Lund vidare till final i Globe Forum Tour

Pressmeddelande   •   Nov 16, 2010 19:09 CET

Två innovatörer har tagit sig vidare till finalen av Idol för innovatörer. Finalen hålls under Globe Forum World Conference i Stockholm den 10-12 maj 2011. Åtta innovatörer tävlade mot varandra med sina innovationer under det första stoppet som var för Globe Forum Tour i fredags.

Ett företag från Lund är en av finalisterna, Ekobalans Fenix AB, som gick vidare från Globe Forums Idol för innovatörer. Tävlingen hölls i Lund i fredags där åtta innovationsföretag fick chansen att presentera sina innovationer för en jury på Universitets huset i Lund.

Ekobalans Fenix AB erbjuder kompletta lösningar för hantering av restprodukter som biogas, avloppsslam och aska. Som förvandlas till gödselmedel för jordbruk, skogsbruk och trädgårdsskötsel. De vill lösa två problem på en gång, återvinna näringsämnen och ta hand om restprodukter på ett hållbart sätt.

Den andra finalisten var Plagazi AB från Danderyd i Stockholm som erbjuder en metod som förvandlar avfall till vätgas. Företagsnamnet kommer från begreppet plasma förgasning.

Finalisterna har chansen att vinna ett medlemskap i Globe Forums Facilitator Program till ett värde av 100 000 kronor i finalen i Stockholm under Globe Forum World Conference. Globe Forums Facilitator Program är ett ettårigt program som hjälper innovatörer och företag, med försäljning och marknadsföring. Genom Globe Forums globala nätverk kan de hjälpa innovatörer ut på marknaden för att nå nya kunder, affärspartners och investerare.

För mer information, vänligen kontakta:

Alexander Yü, Sales Manager, Globe Forum,
Mobil: 073 520 66 31, E-post: alexander.yu@globeforum.com

Linda Edling, Public Relations, Globe Forum,
Tel: 08-586 199 00, E-post: linda.edling@globeforum.com

Globe Forum är en internationell mötes- och marknadsplats för innovation och hållbar utveckling, med experter, innovatörer och företag. Globe Forum i Stockholm 2010 lockade 1000 företagsledare, entreprenörer, akademiker och politiska ledare från Europa, Asien och de mest dynamiska tillväxtmarknaderna. Nästa Globe Forum arrangeras i Dublin 17-18 november 2010.

www.globeforum.com