Vänsterpartiet Storstockholm

Inrätta en Kriskommitté för hyresrätten

Pressmeddelande   •   Feb 18, 2011 09:35 CET

På måndag lägger vänsterpartisterna Ann-Margarethe Livh, Ann Mari Engel och Mehdi Oguzsoy en motion i fullmäktige om att inrätta en kriskommitté för att snabbt få fram fler, billiga hyresrätter

Idag står drygt ca 300 000 personer i kö för att få en hyresrätt i Stockholms stad. Flertalet är unga som efterfrågar billiga mindre hyreslägenheter. Det finns även stora trångbodda familjer som behöver större lägenheter med hyror de har råd att betala. Kriskommittén ska få en rad konkreta förslag och mandat att så snabbt som möjligt genomföra de nödvändiga förändringarna. Kommittén ska bland annat:

• Inventera alla möjligheter att bygga billiga nya hyresrätter med hjälp av de redskap kommuner har: mark- och exploateringspriser, tomträttsavgälder, kommunala avgifter, uppdrag till mindre byggbolag etc.
  • På kort tid, tillsammans med ex. byggbostad.nu, kartlägga alla områden där det är möjligt att bygga tillfälliga bostäder på utvecklingsområden
  • Ta fram förslag på byggnader som kan byggas om eller mark som kan användas till självbyggande för ungdomar
  • Ta initiativ till att starta ett kommunalt eller regionalt bostadsföretag

-           Bostadsmarknaden i Stockholm har problem, men det är för att lösa sådana problem vi har en bostadspolitik. Stockholm är en rik stad som har råd att bygga nytt, och våra kommunala bostadsbolag har resurser att hålla nere hyrorna., säger Ann-Margarethe Livh, oppositionsledare (V).

-          Moderaterna tror marknaden ska lösa alla problem - men det är hög tid för en aktiv bostadspolitik. Staden har både resurser och möjligheter, men den politiska viljan saknas, säger Ann Mari Engel, ledamot Stockholms Stadshus AB (V).

-          Moderaternas inställning till hyresrätterna är oklar, om man ska uttrycka det snällt. Det behövs ett parti som ställer sig tydligt på hyresgästernas sida, säger Mehdi Oguzsoy, ledamot Svenska Bostäder (V).

För mer info:
Ann-Margarethe Livh
    076 12 29 103

Vill du läsa mer om Stockholmsvänsterns politik? Gå in på www.stockholmsvänstern.se