Accent Equity Partners Aktiebolag

Inredningsglas satsar på marknadsledarskap i Norden med Accent som ny huvudägare

Pressmeddelande   •   Feb 27, 2007 09:32 CET

Accent Equity förvärvar två tredjedelar av aktierna i snabbväxande duschtillverkaren Inredningsglas Skandinavien AB. Nuvarande huvudägare och VD, Alf Larsson, samt företagets ledning blir ägare till resterande aktier. Inredningsglas har huvudkontor och fabrik i Malmö med ca 40 anställda. Omsättningen under senaste räkenskapsåret var ca 115 miljoner kronor.

Det starka intresset för badrumsrenovering håller i sig, och har bidragit till Inredningsglas kraftigt ökade försäljning med en tillväxt på 42 % jämfört med föregående år. Under innevarande verksamhetsår förväntas omsättningen öka med 30 % till ca 150 miljoner kronor.

Samtliga skandinaviska marknader växer och prognoserna pekar på fortsatt stabil tillväxt i flera år framöver. Målet för Inredningsglas är att inom tre år ha fördubblat omsättningen och intagit en marknadsledande position på hela nordiska marknaden.

– Inredningsglas har förnyat badrumskonceptet genom innovativ produktutveckling i nära samarbete med sina kunder, säger Jan Ohlsson, VD i Accent Equity Partners. Detta har lett till en mycket stark tillväxt, framför allt i Sverige. Vi tillför nu vår erfarenhet av företagsutveckling och har som målsättning att tillsammans med grundaren Alf Larsson och bolagets anställda accelerera tillväxten i Norden.

Inredningsglas, med egna varumärkena INR och Combac, erbjuder egenkonstruerade duschar och utvalda badrumstillbehör. INR är störst på duschväggar i Sverige med 15 % marknadsandel (år 2005). Varumärket Combac kom på åttonde plats avseende duschväggar och femte plats gällande duschkabiner. INR står för design och kvalitet på toppnivå, ofta med skräddarsydda lösningar. Combacs sortiment är positionerat i mellanprissegmentet. Genom Combac, som re-lanserades hösten 2006, erbjuds nuvarande kunder ett bra komplement till INR, vilket beräknas stärka företagets position på duschmarknaden.

– Vår ambition är att fortsätta peka ut riktningen för branschen, säger VD Alf Larsson. Med Accent som partner säkerställer vi vår expansion, både i Sverige och i våra nordiska grannländer. Genom deras tillförsel av både kunskap och resurser kommer vi att kunna gå snabbare framåt.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Niklas Sloutski (070-300 99 59) eller Håkan Söderbäck (070-515 03 34), Accent Equity Partners.
Alf Larsson, Inredningsglas, 0705-50 01 40.

Accent Equity är ett ledande nordiskt företag inom private equity med inriktning på företagsförvärv (buy-outs). Sedan mitten av 90-talet har Accent varit rådgivare åt fem fonder som genomfört över 40 företagsköp och ett 30-tal försäljningar. Accent Equity Partners är rådgivare till fonder med totalt kapital på ca 5 miljarder kronor, av vilket ca 1 miljard finns tillgängligt för nya investeringar. Accent investerar i väletablerade nordiska bolag med klar potential till värdeskapande via stark tillväxt, operativa förbättringar och strategisk utveckling. Ytterligare information: www.accentequity.se

Inredningsglas AB grundades 1988 av Alf Larsson och Anders Jönsson. Från 1993 fokuseras produktionen på marknadens mest lättstädade duschar med nyskapande design och smarta konstruktioner till design- och kvalitetsmedvetna kunder, främst i Skandinavien. År 2002 och 2006 kom Inredningsglas med på Dagens Industris Gasellista över Sveriges tillväxtföretag. 2005 nominerades VD Alf Larsson både till Årets Företagare i Malmö och till FSB:s Företagarpris i Sverige. Läs mer på www.inr.se eller www.combac.com.