Inspira AB

Inspira deltog vid Svanens seminarium om offentlig upphandling

Pressmeddelande   •   Mar 23, 2012 09:31 CET

Seminariet ägde rum den 16 mars i Stockholm och man kunde även ta del av den live via en länk

”Mycket har hänt sedan Sverige på nittiotalet, som nyblivna medlemmar i EG, slog fast att man som offentlig upphandlare varken kunde ställa krav på Svanenmärkning eller ens miljökrav över huvud taget.

Men trots att de flesta är ense om att miljöfrågan är viktig och att miljömärkningar är ett bra sätt att skilja ut de miljöbästa produkterna på, lever gamla sanningar om vilka krav som får ställas kvar. Offentliga upphandlingar där Svanenmärkta produkter gynnas är fortfarande sällsynta.”

Enligt upphandlingsjuristen Magnus Josephson kan miljömärkningar som Svanen utnyttjas betydligt bättre, framför allt som en garant för att varan eller tjänsten faktiskt klarar de miljökrav som har satts upp.

Läs hela artikeln på: http://www.svanen.se/Nyheter/2012/3/Miljomarkning-Sverige-anordnade-seminarium-om-offentlig-upphandling/

Vill du veta mer om Inspiras arbete med Svanenmärkta städtjänster? Kontakta charlotte.klarre@inspira.se

Om Inspira: Med konceptet Rent och Tryggt® erbjuder vi samordnade eller separata servicetjänster inom städning, bevakning, arbetsplats- och fastighetsservice. Vi arbetar i huvudsak i tre områden. Arbetsplatser, handelsplatser och publika platser. Inspira har funnits sedan 1984, omsätter ca 225 miljoner kronor och sysselsätter 700 medarbetare.