Latinamerikagrupperna

Inspiration Världen 2014

Pressmeddelande   •  Sep 01, 2014 08:55 CEST

En vecka före valet, lördagen den 6 september, kommer hela världen och knackar på för att lägga sig i den svenska valrörelsen. ABF Stockholm öppnar då sina lokaler på Sveavägen i Stockholm för INSPIRATION VÄRLDEN i ett samarbete med ett trettiotal freds-, miljö- och solidaritetsorganisationer.

- Programmet omfattar drygt tjugo föreläsningar, seminarier och filmvisningar i sex olika salar, berättar Eva Björklund från arrangörskommittén.

Dagen avslutas med att tunga partirepresentanter ställs mot väggen under rubriken Global utveckling – på vems villkor. De som deltar är Sofia Arkelsten M, BodilCeballos MP, Kenneth G. Forslund S, Kenneth Hermele Fi, Jens Holm V, Kerstin Lundgren C, Fredrik Malm FP och Désirée Pethrus KD

- Detta blir kanske enda gången under valrörelsen som kandidaterna får möjlighet att utveckla sina tankar när det gäller frågor om global utveckling,fred och internationell solidaritet. Vi tycker att dessa frågor får för lite under den svenska valrörelsen, säger Torbjörn Vennström, Global rättvisa nu!, som är en av arrangörerna.

Kontakt arrangörskommitté:

Eva Björklund eva.bjorklund@bostadslaget.se, tel 0707 551727

Kontakt valdebatten: Torbjörn Vennström, tv@tvennstrom.se, tel 0708 197205

Kontakt Latinamerikagrupperna:

Annelie Andersson, ordförande
annelie.andersson@latinamerikagrupperna.se
mobil: 073-903 10 17

Anna Nylander, kommunikatör Managua
anna.nylander@latinamerikagrupperna.se

Oscar Barajas, kommuikatör Ecuador
oscar.barajas@latinamerikagrupperna.se

www.latinamerikagrupperna.se
www.latinamerika.nu

Latinamerikagrupperna är en solidaritetsförening som tillsammans med latinamerikanska folkrörelser arbetar för ett rättvist och hållbart samhälle. Föreningen är partipolitiskt och religiöst obunden.