CMMK

Inspirationsbok om rosor lockar till lustfyllda matexperiment.

Pressmeddelande   •   Okt 02, 2004 12:07 CEST

Kan man använda rosor i maten? Hur smakar bröd bakat med nypon, eller kalkonfilé panerat med rosenblad? Vågar man ta en rosensnaps till sillen?

Inspiration och uppmuntran till experiment i köket, med sånt som oftast bara står i vas, finns i boken ”Rosor i Maten” (Warne Förlag). Även om boken innehåller drygt 60 recept med rosor och nypon, så är detta mycket mer än en kokbok. Det är en kärleksförklaring till allt vackert som finns i Trädgårds-föreningen och boken lyfter fram lust, romantik och spännande möten. Den gemensamma nämnaren är dock matlagning.

Författarna Ola Enbågen och Totte Wiberg har själva sin arbetsplats i parken. Deras gemensamma stora matintresse har fått blomma ut i samband med skrivandet av boken. Recept har skapats, tillagats och testats på vänner och bekanta. De många vackra bilder, som fyller sidorna, har tagits av fotografen Håkan Berg. Fotograferingen gjordes under ett par hektiska säsonger, då man fick vänta in rätt ljus och blomningsperiod i Rosariet.

Författarna skriver i förordet till boken: – Ambitionen har varit att göra en lustfylld bok om rosor, med Trädgårdsföreningen i Göteborg som inspirationskälla. Det blev naturligt att göra det som en kokbok, där alla maträtter inspirerats av det spännande som finns och händer i parken.

”Rosor i Maten” tar upp flera olika teman, det finns t ex recept för en studentskiva, en bröllopsfest och en julmiddag. Inriktningen är mer på matlagning än bakning, men här finns ändå recept på bröd, muffins och bakelser. I övrigt är det maträtter i tiden, som t ex svärdfisk med rosenglaze, grillad halloumi med rosenmarmelad eller nyponpesto till laxfjäril, för att ta några exempel.

Idag finns drygt 5 000 rosor av 2 000 arter i Trädgårdsföreningens Rosarium. Bättre inspirationskälla för doft- och synintryck får man nog leta efter. Rosariet har t o m fått 3 stjärnor i Guide Michelin som en av de viktigaste sevärdheterna i sitt slag i Europa.

Ola och Totte är mycket nöjda med att kunna visa upp Sveriges första kokbok om rosor i matlagningen:

– Vårt syfte med boken har varit att få människor att upptäcka denna fantastiska park- och naturupplevelse vi har mitt inne i Göteborg. Men vi vill också locka och utmana läsaren till att våga göra egna experiment med rosor och nypon som råvaror. Matlagning skall vara lustfyllt och inte komplicerat. Rosor är en spännande råvara som kan åstadkomma helt nya smaksensationer.

Författarna avslutar med en liten varning. Bara vilda eller egenodlade rosor bör användas i matlagning. Rosor från butik kan vara besprutade och skall inte användas till annat än dekoration.

För mer information kontakta gärna:

Ola Enbågen och Totte Wiberg, Lustgården, 031-15 03 15 • lustgarden@matlusten.com
Kjell Warne, Warne Förlag, 031-340 91 90 • forlag@warne.se

Högupplösta bilder, med fri publiceringsrätt, kan laddas ner från www.warne.se