Sveriges Farmacevtförbund

Inspirationskväll för att starta nya apotek i Uppsala 2 oktober

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2008 12:52 CEST

Inför omregleringen av apoteksmarknaden 2009 kommer Sveriges Farmacevtförbund och företagsrådgivarna Coompanion att hålla starta-egetmöten i hela landet. Den 2 oktober är det dags för Uppsala.

Totalt kommer det att genomföras över 20 inspirationskvällar runt om i hela landet i september. Målet med kvällarna är att farmacevterna ska veta hur de ska agera för att starta eget när apoteksmarknaden omregleras. Och framför allt ska de känna sig inspirerade och våga ta steget.

- Vi har slagits i många år för en omreglerad apoteksmarknad så att våra medlemmar ska få fler alternativ än Apoteket AB att välja på. Vi vill se en mångfald aktörer på den svenska apoteksmarknaden, där farmacevternas egenföretagande är en oerhört viktig del. Vi är övertygade om att det är bra för kunderna också. Därför behöver vi aktivera, utbilda och stötta våra medlemmar, säger Cecilia Bernsten ordförande i Sveriges Farmacevtförbund.

- Det är spännande att apoteksmarknaden förändras och vi räknar med att den nya marknaden kommer att betyda mycket för oss som farmacevter. Och säkert kommer vi att få se apotek ägda av farmacevter också i Uppsala, säger Cecilia Bernsten.

Tid: 2 oktober 19.00
Plats: Pharmen, Farmacevtiska kåren vid Uppsala universitet, Dag Hammarskjölds väg 16

Pressen är varmt välkommen att besöka inspirationskvällen.

Inspirationskvällarna är ett led i Sveriges Farmacevtförbund satsning för att få till ett brett egenföretagande bland landets farmacevter. Som en fortsättning på inspirationskvällarna kommer förbundet att arrangera regionala och lokala kurser i egenföretagande under 2009, allt med stöd av Nutek, verket för näringslivsutveckling. Målet är att det ska startas 100 nya apotek som ägs av farmacevter.

För mer information kontakta:
Cecilia Bernsten förbundsordförande, 0709-39 99 02, Magnus Fagerholm ledamot i förbundsstyrelsen och ordförande i förbundets egenföretagarsektion. Cecilia Bernsten kommer att vara på plats under mötet.

Sveriges Farmacevtförbund är en partipolitiskt obunden och ideell organisation som grundades 1903 och har drygt 7 500 medlemmar. Sveriges Farmacevtförbund tillhör Saco.

Coompanions företagsrådgivare är experter på att hjälpa människor som vill starta företag tillsammans och finns på 25 platser i Sverige, minst ett i varje län. Verksamheten drivs utan enskilt vinstintresse av 900 medlemsorganisationer. Stöd från Nutek möjliggör att delar av rådgivningen är kostnadsfri. www.coompanion.se