Svenska Moderådet AB

INSPIRATIONSUTSTÄLLNING PÅ SKÅNSKA TRÄDGÅRDAR

Pressmeddelande   •   Feb 25, 2011 16:32 CET

På södra Sveriges största trädgårdsmässa visar Svenska Moderådet på det nya trädgårdslivet i en särskild inspirationsutställning som suddar ut gränserna mellan ”inne att vara ute”.

Det är en 30 kvm stor inspirationsmonter som väntar mässbesökarna i regi av Svenska Moderådet, på uppdrag av NumeraMässor i Malmö som arrangerar mässorna Hem & Villa och Skånska Trädgårdar.

– Strax innanför entrén möts besökarna av vår utställning där vi byggt upp ett vardagsrum med en trädgård utanför. Inomhusdelen har en doft av 70-talets gröna våg och utomhusdelen är klart inspirerad av 60-talet, säger Lotta Ahlvar, VD Svenska Moderådet.

Det är Moderådets fjärde stora inspirationsutställning på tema trädgård men första gången som Moderådet medverkar på Skånska Trädgårdar.

Direkt efter mässans övergripande pressfrukost bjuds det på en specialguidning i Svenska Moderådets inspirationsutställning i samarbete med Mäster Grön, torsdag 3 mars kl 10.30.

Här belyses särskilt det stora utbudet av pelargoner på olika platser i hemmet, både inom- och utomhus. Montern blir också en botanisk upplevelse som inspiration till planteringar av frosttåliga terrassväxter där en del fördriva perenner ingår i konceptet. Som besökare möts du också av vårspröda tidiga penséer som framträder bland till exempel doftande Gyllenlack, spirande prydnadsgräs vars strån förstärker effekten av dekorativa bladväxter. Växterna i inomhusdelen utstrålar en grön stelare bakgrund med en del skulpturala inslag som kontrasteras av ljusa distinkta färger på krukväxterna. Till guidningen bjuds det på en ”Johans Rosenpelargonkaka” och ”Pelargonbål”.

För mer info om inspirationsutställningen kontakta:
Lotta Ahlvar, VD Svenska Moderådet
lotta.ahlvar@moderadet.se
+46 (0)709-70 95 86

För mer information om Mäster Grön kontakta:
Patrik Vilsmyr
patrik.vilsmyr@mastergron.se
+46 (0)42-25 13 20, +46 (0)705-09 13 20

Skånska Trädgårdar 3-6 mars 2011
Jägersro i Malmö
Mässans öppettider:
Torsdag 3/3, kl 11-19