instnt.com

Instnt vinner 2 miljoner av Post- och Telestyrelsen för att göra videorekrytering lättillgänglig för alla

Pressmeddelande   •   Jan 23, 2018 15:05 CET

Videorekryteringsverktyget Instnt belönas med 2 miljoner kronor i Post- och Telestyrelsens innovationstävling “Arbetsmarknad för alla”. Nu är företaget redo att ta sin tjänst till marknad och göra rekrytering enklare, effektivare och mer träffsäker för både rekryterare och sökande.

“Vi är jättestolta över den här utmärkelsen” säger Niklas Versfeld, medgrundare av Instnt. “Prispengarna kommer vi att använda till att fortsätta att utveckla vår produkt och nå ut till fler företag i våra lanseringsmarknader.”

Instnt gör det möjligt för rekryterare att via video träffa sökande direkt, istället för genom traditionella, ofta ganska intetsägande, CV:n. Idén föddes när medgrundarna Marvin Mansour och Niklas Versfeld skulle anställa säljare i Norrland. De insåg snabbt att det inte var hållbart att flyga till Östersund, Umeå och Luleå för att intervjua kandidater baserat på CVn. Grunden till Instnt skapades ur deras känsla att det måste finnas ett effektivare sätt.

“Det är så många kvalificerade kandidater som aldrig kommer förbi CV-stadiet i en rekryteringsprocess. Det är svårt att få en riktig bild av personen bakom en ansökan i en traditionell rekrytering” menar Marvin Mansour. “Det är både frustrerande och orättvist mot de sökande och ett enormt slöseri för organisationer som missar kandidater som skulle kunna passa dem perfekt. Instnt kan förändra det.”

Grundarna Marvin Mansour och Niklas Versfeld vill förändra dagens utdaterade och tidskrävande rekryteringssätt. Videorekrytering sparar tid och pengar, underlättar urvalsprocessen, och ger större sannolikhet att hitta rätt person för tjänsten. “Man får ‘färre men bättre’ kandidater helt enkelt” säger Niklas Versfeld.

Instnt är snabbt och enkelt att komma igång med. Tjänsten fungerar överallt, på alla enheter, så rekryterare kan själva välja när de vill titta på ansökningar. Och man kan enkelt dela ansökningar till kollegor som kan tycka till om de sökande direkt i tjänsten. Det blir också lättare för sökande att visa vilka de är och vad de kan - oavsett var de bor, vilken bakgrund de har, eller eventuella funktionsnedsättningar osv.

Nu är målet att komma in i stora och små företag i de första lanseringsländerna Sverige, Danmark och Storbritannien. Under lanseringen får rekryterare prova Instnt gratis för tre rekryteringar - en perfekt chans att testa ett bättre sätt att hitta nya talanger.

Marvin Mansour, delägare, är en riktig “doer” och serie-entreprenör som älskar sälj mer än något annat. Marvins motto är “hunger slår talang!”

Niklas Versfeld, delägare, är en sann visionär och entreprenör, som äger och driver ett flertal företag inom olika branscher. Niklas’ motto är “ha passion för det du gör, ha roligt medan du gör det och nöj dig aldrig.”

Innovationstävlingen “Arbetsmarknad för alla”, anordnades av Post- och Telestyrelsen (PTS) i samarbete med Arbetsförmedlingen. Tävlingen sökte “innovativa lösningar som nyttjar digitaliseringens möjligheter för att underlätta både för de som söker jobb och de som söker arbetskraft” i ett starkt tillgänglighetsperspektiv. Tävlingen tog emot 134 bidrag.

Presskontakter:

Marvin Mansour

marvin@instnt.com

+46708640231

Niklas Versfeld

niklas@instnt.com

+46709842424

Instnt - The world simplest video recruitment tool Instnt - Världens enklaste videorekryteringsverktyg

Instnt gör det möjligt för rekryterare att via video träffa sökande direkt, istället för genom traditionella, ofta ganska intetsägande CV:n.