Folkpartiet

Inte bara Ghezali - varför tiger Freivalds om Dawit Isaak?

Pressmeddelande   •   Jul 09, 2004 15:10 CEST

- På torsdagen kom det glädjande beskedet att "Kubasvensken" Mehdi Muhammed Ghezali släppts från Guantanamo-basen. Men den socialdemokratiska regeringen lyfter inte ett finger för andra utlandsfängslade medborgare. I Eritrea sitter svensken Dawit Isaak i fängelse utan rättegång för att han kritiserat bristen på demokrati i landet. Utrikesminister Laila Freivalds borde resa till Eritrea för att få honom fri. Gör inte skillnad på folk och folk!

Det säger Birgitta Ohlsson, riksdagsledamot (fp), i en kommentar.

- I Eritrea kränks mänskliga rättigheter brutalt. Regimen sätter systematiskt oliktänkande i fängelse och vägrar ge folket fria val och demokrati. Den svenska medborgaren och journalisten Dawit Isaak fängslades i Eritrea i september 2001, men den svenska regeringen tiger. Freivalds måste våga arbeta hårdare med Dawit Isaaks fall. Varför uppmärksammades Kubasvensken Muhammed Ghezalis öde, medan Isaaks fall tigs ihjäl? Har inte alla svenska medborgare lika värde? Den svenska regeringen är pinsamt passiv och sviker mänskliga rättigheter, säger Birgitta Ohlsson (fp).

Bakgrund: Dawit Isaaks
Dawit Isaak kommer från Lerum. Sedan hösten sitter han 2001 fängslad utan rättegång i Eritrea. Han var tidigare ansvarig utgivare för tidningen Setit och har kritiserat president Afewerkas diktatoriska regim.

Pressmeddelande från folkpartiet liberalerna 2004-07-09

Birgitta Ohlsson